Anki Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Har bestemt meg i dag etter å ha tenkt over det en god stund for at jeg ikke vil røyke mer. Inntil for halvannen-2 mndr siden så røyka jeg inne før jeg bestemte meg for at - nei, ikke mer røyking inne hjemme. Det har jeg klart fra dag en, og jeg har kutta betraktelig ned på røykinga.. røyker ikke mer enn 1/3 av hva jeg røyka før. Men nå vil jeg bare ikke røyke mer. Jeg har en røykpakke med 11 sigaretter igjen. Etter at jeg er ferdig med den pakka _vil_ jeg klare å slutte og røyke. (og før noen sier noe om det - jeg klarer ikke å bare hive røyken jeg har igjen eller gi den bort - da vet jeg at jeg hadde røyk som jeg ga bort, og da kommer jeg ikke til å klare det) men - hvor skal jeg finne motivasjon til å klare det her? Jeg er nødt til å ha en slags "gulrot", noe å se fram til - en slags belønning.. men hva, tro? Jeg vil, jeg vil, jeg vil klare det her! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Hehe, du får slenge deg på "kampanjen" til meg og BettyBlue.. Vi er kjempemotiverte, men har slitt litt med å sette sluttdatoen..*stønn* Er du med på total røykeslutt når røykpakka er tom?? *utfordrer* Jeg lette forresten også etter gode argumenter. De mest patetiske virker for meg tror jeg; vil ikke se ut som et rynketroll før jeg må, lukten av klær -og det viktigste; jeg vil ikke bli "styrt" av røyken/røykepauser etc. Kreftfaren burde vært øverst på lista, men desverre ikke. Kondis er høyere opp:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Hehe, du får slenge deg på "kampanjen" til meg og BettyBlue.. Vi er kjempemotiverte, men har slitt litt med å sette sluttdatoen..*stønn* Er du med på total røykeslutt når røykpakka er tom?? *utfordrer* Jeg lette forresten også etter gode argumenter. De mest patetiske virker for meg tror jeg; vil ikke se ut som et rynketroll før jeg må, lukten av klær -og det viktigste; jeg vil ikke bli "styrt" av røyken/røykepauser etc. Kreftfaren burde vært øverst på lista, men desverre ikke. Kondis er høyere opp:-) Jeg er også drittlei av røyklukta av klær .. Jeg syns det er nydelig å ikke ha røyklukt inne mer. Når jeg kommer inn etter å ha røyka nå for tida, så er det første jeg gjør å gå og vaske henda fordi jeg syns det lukter skikkelig vondt. Helt merkelig egentlig at ikke kreftfaren er en viktig faktor for meg. Kondis er viktigere for meg også. Utfordringer liker jeg Når er røykpakka di tom da? Jeg blir gjerne med på en sånn utfordring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Gratulerer! Du har kommet kjempelangt allerede. Ikke for å bedrive skremselspropaganda her, men jeg har akkurat hatt en oppgave om obstruktiv lungesykdom -og jeg fikk helt sjokk over faktisk å se film av lungene til en røyker.. Enda man VET at det er skadelig så vet man egentlig ingenting før man SER det med egne øyne. For det første var det nesten ikke noe lungevev igjen, og for det andre så var det vevet som var der så sykt og grønnlig i fargen at... ja.. Det var igrunn ikke til å holde ut å se på. En motivasjon kan jo i den sammenheng være å tenke at hvis du slutter å røyke så beholder du det lungevevet du har nå -fortsetter du å røyke vil alveolene i lungene dine bli større og større (de slår seg sammen/ sprekker) og mer og mer slimfylte. Har det hendt at du har hostet om morgenen p.g.a røyken? (Og hvem gjelder ikke det for av røykere, egentlig..) Da MÅ du ihvertfall slutte! Da er du på stadier i lungesykdommer allerede som det bare finnes en kur for, å slutte å røyke. 90% av dem med lungesykdommer er røykere, og de fleste røykere befinner seg på skalaen for lungesykdom, enten høyt oppe eller langt nede. Og det er ikke nødvendigvis mengden du røyker som avgjør det hele, det er det genetiske grunnlaget ditt, i kombinasjon med mengden... Tja.. jeg kan jo bare fortsette, men jeg tror egentlig ikke du trenger slike argumenter (Ville bare skrive det likevel ) Du trenger sikkert mer praktisk-rettede råd, og det kan jeg ikke hjelpe med, dessverre.... I tillegg til at det rett og slett er for DUMT å røyke, på alle mulige plan, så er det et dårlig eksempel for evnt. barn og viser liten respekt overfor deg selv. Og lukten er en plage for de fleste i din vei.. (Uffda, nå var jeg slem..) Lykke til 'a! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Jeg er også drittlei av røyklukta av klær .. Jeg syns det er nydelig å ikke ha røyklukt inne mer. Når jeg kommer inn etter å ha røyka nå for tida, så er det første jeg gjør å gå og vaske henda fordi jeg syns det lukter skikkelig vondt. Helt merkelig egentlig at ikke kreftfaren er en viktig faktor for meg. Kondis er viktigere for meg også. Utfordringer liker jeg Når er røykpakka di tom da? Jeg blir gjerne med på en sånn utfordring. Skjønner hva du mener. Når man har kommet så langt at lukten irriterer deg, både inneklimaet og på klær er man godt på veg tror jeg. Jeg sluttet i mars (pga en operasjon), holdt opp i 4mndr for deretter å gjøre det usannsynlige idiotiske stuntet å prøve å ta "et par sigaretter"...Hadde jo så god kontroll, hehe. Funket med sporadisk festrøyking et par mndr, men de to siste mndr har det sklidd ut igjen. Grmf. Jeg har nå fem og en halv sigarett og jeg er motivert (igjen..)! Disse røyker jeg opp i dag tenkte jeg. Søndag er forresten anbefalt å slutte på iflg røykebrosjyrer, så kanskje vi bare skal la det stå til?? Er du klar for det?? Og du da BettyBlue?? Men da får vi ha tett oppfølging og krisemeldinger når lysten blir for stor!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singularity Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Akkurat nå har jeg litt mangel på inspirasjon her, men såpass som en idé har jeg iallefall. Ta utgangspunkt i ditt tidligere sigarettforbruk. Sett av penger tilsvarende en tyve-pakning like ofte som du røyket det opp tidligere, og ta vare på pengene et sted hvor du får ha de i fred. Ikke fall for fristelsen til å la de gå med i husholdningsbudsjettet eller å bruke dem til noe for en av T-ene. Når du har nok til noe du virkelig har lyst på, men aldri har villet ta deg råd til, så kjøper du det :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Akkurat nå har jeg litt mangel på inspirasjon her, men såpass som en idé har jeg iallefall. Ta utgangspunkt i ditt tidligere sigarettforbruk. Sett av penger tilsvarende en tyve-pakning like ofte som du røyket det opp tidligere, og ta vare på pengene et sted hvor du får ha de i fred. Ikke fall for fristelsen til å la de gå med i husholdningsbudsjettet eller å bruke dem til noe for en av T-ene. Når du har nok til noe du virkelig har lyst på, men aldri har villet ta deg råd til, så kjøper du det :-) Forrige gang jeg sluttet fikk jeg faktisk møblert stua med IKEA-møbler for 4mndrs forbruk, hehe. Godt argument:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Gratulerer! Du har kommet kjempelangt allerede. Ikke for å bedrive skremselspropaganda her, men jeg har akkurat hatt en oppgave om obstruktiv lungesykdom -og jeg fikk helt sjokk over faktisk å se film av lungene til en røyker.. Enda man VET at det er skadelig så vet man egentlig ingenting før man SER det med egne øyne. For det første var det nesten ikke noe lungevev igjen, og for det andre så var det vevet som var der så sykt og grønnlig i fargen at... ja.. Det var igrunn ikke til å holde ut å se på. En motivasjon kan jo i den sammenheng være å tenke at hvis du slutter å røyke så beholder du det lungevevet du har nå -fortsetter du å røyke vil alveolene i lungene dine bli større og større (de slår seg sammen/ sprekker) og mer og mer slimfylte. Har det hendt at du har hostet om morgenen p.g.a røyken? (Og hvem gjelder ikke det for av røykere, egentlig..) Da MÅ du ihvertfall slutte! Da er du på stadier i lungesykdommer allerede som det bare finnes en kur for, å slutte å røyke. 90% av dem med lungesykdommer er røykere, og de fleste røykere befinner seg på skalaen for lungesykdom, enten høyt oppe eller langt nede. Og det er ikke nødvendigvis mengden du røyker som avgjør det hele, det er det genetiske grunnlaget ditt, i kombinasjon med mengden... Tja.. jeg kan jo bare fortsette, men jeg tror egentlig ikke du trenger slike argumenter (Ville bare skrive det likevel ) Du trenger sikkert mer praktisk-rettede råd, og det kan jeg ikke hjelpe med, dessverre.... I tillegg til at det rett og slett er for DUMT å røyke, på alle mulige plan, så er det et dårlig eksempel for evnt. barn og viser liten respekt overfor deg selv. Og lukten er en plage for de fleste i din vei.. (Uffda, nå var jeg slem..) Lykke til 'a! Syns du kom med mye bra jeg Tusen takk! Pokker, jeg må bare klare det her. Vil ikke røyke mer.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Akkurat nå har jeg litt mangel på inspirasjon her, men såpass som en idé har jeg iallefall. Ta utgangspunkt i ditt tidligere sigarettforbruk. Sett av penger tilsvarende en tyve-pakning like ofte som du røyket det opp tidligere, og ta vare på pengene et sted hvor du får ha de i fred. Ikke fall for fristelsen til å la de gå med i husholdningsbudsjettet eller å bruke dem til noe for en av T-ene. Når du har nok til noe du virkelig har lyst på, men aldri har villet ta deg råd til, så kjøper du det :-) Det skal jeg jammen meg prøve selv om jeg nesten vet helt sikkert at jeg blir fristet til å bruke pengene på T-ene mine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Skjønner hva du mener. Når man har kommet så langt at lukten irriterer deg, både inneklimaet og på klær er man godt på veg tror jeg. Jeg sluttet i mars (pga en operasjon), holdt opp i 4mndr for deretter å gjøre det usannsynlige idiotiske stuntet å prøve å ta "et par sigaretter"...Hadde jo så god kontroll, hehe. Funket med sporadisk festrøyking et par mndr, men de to siste mndr har det sklidd ut igjen. Grmf. Jeg har nå fem og en halv sigarett og jeg er motivert (igjen..)! Disse røyker jeg opp i dag tenkte jeg. Søndag er forresten anbefalt å slutte på iflg røykebrosjyrer, så kanskje vi bare skal la det stå til?? Er du klar for det?? Og du da BettyBlue?? Men da får vi ha tett oppfølging og krisemeldinger når lysten blir for stor!! :-) Hei igjen jeg har enda 10 1/2 sigarett igjen jeg da. Var ute og tok meg en halv sigarett i stad, og syntes pokker ikke den var god akkurat da engang. Og så rett inn for å vaske hendene etterpå fordi jeg syns det lukter vondt. Kan det komme av at jeg prøver å motivere meg sjøl, tru? At det er derfor jeg syns det lukter såå vondt akkurat nå..? Jeg _skal_ klare det bare røykpakka er tom. Nesten såjeg røyker opp hele på en gang, for da blir jeg sikkert så kvalm av røyken at det blir lettere *s* Er røykpakka di tom nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Hei igjen jeg har enda 10 1/2 sigarett igjen jeg da. Var ute og tok meg en halv sigarett i stad, og syntes pokker ikke den var god akkurat da engang. Og så rett inn for å vaske hendene etterpå fordi jeg syns det lukter vondt. Kan det komme av at jeg prøver å motivere meg sjøl, tru? At det er derfor jeg syns det lukter såå vondt akkurat nå..? Jeg _skal_ klare det bare røykpakka er tom. Nesten såjeg røyker opp hele på en gang, for da blir jeg sikkert så kvalm av røyken at det blir lettere *s* Er røykpakka di tom nå? Ja, enten så er du motivert til å slutte eller så sparer du sigarettene for å utsette det.....*ler* Jo sjeldnere man røyker jo verre lukter det + at lungene føles helt potte tette morgenen etter uansett om du har røyket 2 eller 20 sigaretter.. Urettferdig i grunn for man blir ikke motivert til å "bare" røyke to om dagen hvis lungene er like tette.. Ja, jeg har bare en sigarett igjen. Og jeg røyker den opp på tross av at jeg har vondt i halsen og brygger på en influensa/forkjølelse-greie. Det er bare røykere som kan forstå "logikken" i det å røyke selv om det ikke smaker godt og man ikke er i form -man bare fortsetter helt til det smaker godt.. *rister på hodet av seg selv* Røyk en hel neste gang du -kanskje den ikke smaker godt i det hele tatt. Og da er det enda lettere å tro at du klarer å slutte:-) Jeg får se om jeg kutter tvert nå eller tar én eneste sigarett om dagen noen dager for å kutte ned..... Keep me posted! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Ja, enten så er du motivert til å slutte eller så sparer du sigarettene for å utsette det.....*ler* Jo sjeldnere man røyker jo verre lukter det + at lungene føles helt potte tette morgenen etter uansett om du har røyket 2 eller 20 sigaretter.. Urettferdig i grunn for man blir ikke motivert til å "bare" røyke to om dagen hvis lungene er like tette.. Ja, jeg har bare en sigarett igjen. Og jeg røyker den opp på tross av at jeg har vondt i halsen og brygger på en influensa/forkjølelse-greie. Det er bare røykere som kan forstå "logikken" i det å røyke selv om det ikke smaker godt og man ikke er i form -man bare fortsetter helt til det smaker godt.. *rister på hodet av seg selv* Røyk en hel neste gang du -kanskje den ikke smaker godt i det hele tatt. Og da er det enda lettere å tro at du klarer å slutte:-) Jeg får se om jeg kutter tvert nå eller tar én eneste sigarett om dagen noen dager for å kutte ned..... Keep me posted! :-) hehe - kjenner det igjen ja. Men denne gangen er det ikke derfor jeg røyker færre røyk da, men rett og slett fordi jeg har vent meg til å røyke mye mindre nå. For min del hadde det nesten vært bedre om alle røykene faktisk ble røyka opp i dag sånn at jeg kunne starte mens motivasjonen er her 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-400970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 hehe - kjenner det igjen ja. Men denne gangen er det ikke derfor jeg røyker færre røyk da, men rett og slett fordi jeg har vent meg til å røyke mye mindre nå. For min del hadde det nesten vært bedre om alle røykene faktisk ble røyka opp i dag sånn at jeg kunne starte mens motivasjonen er her Knekke og kaste de siste røykene?? Hehe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-401011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 21. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2002 Knekke og kaste de siste røykene?? Hehe hehe - DET klarer jeg ikke nei. 9 røyk igjen bare her. De fleste forsvinner nok i dag.. Gruer meg på en måte, men gleder meg til å slutte også Hva ble det til med deg? Ble det røykeslutt fra i går av - eller skal du gradvis kutte ned? Ha en fin dag 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-401251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Syns du kom med mye bra jeg Tusen takk! Pokker, jeg må bare klare det her. Vil ikke røyke mer.. Det klarer du, vet du. Bare sysselsett fingrene med ett eller annet. Kanskje ta opp strikkekunnskapene eller noe..? Det med å putte penger (de du ville har brukt til røyk) på glass er både lurt og ikke lurt -du blir jo da daglig minnet på at du ville ha kjøpt røyk, ikke sant.. Du finner ut av dette her, bare stå på og ikke la noe annet enn DEG bestemme over deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-401409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 hehe - DET klarer jeg ikke nei. 9 røyk igjen bare her. De fleste forsvinner nok i dag.. Gruer meg på en måte, men gleder meg til å slutte også Hva ble det til med deg? Ble det røykeslutt fra i går av - eller skal du gradvis kutte ned? Ha en fin dag Hmm, så du har 9 igjen? Akkurat nå går det fint for jeg stod opp for et par timer siden og har ikke lyst på røyk.. Jeg har en halv igjen og hvis jeg klarer å la være å kjøpe mer når jeg går på butikken så er jeg langt på veg. Nå skal jeg gå en lang tur i skogen og puste frisk luft i lungene, deretter dra på trening i ettermiddag -kanskje jeg blir inspirert til ikke å dytte mer nikotin ned i lungene:) Lykke til i dag!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-401492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrealis Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Innvilg deg en ferietur (evt. syden et sted) for hver vinter du har klart å være røykfri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77799-hvor-finne-motivasjonen-til-%C3%A5-slutte-og-r%C3%B8yke/#findComment-467098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.