nietsrak Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Ja, dette lurer jeg på etter å opplevd slike forstyrrelser i endel år nå. Til og begynne med skjønte jeg ingen sammenheng da jeg brått begynte å legge merke til at hjertet "hoppet over" noen slag. Har tatt pulsen og er sikker på at det er dette som skjer. Har tidligere snakket med min lege om dette. og han sier at det er et dobbeltslag og ikke et opphold i rytmen. Men, det kjennes ikke slik ut. Trenger forøvrig ikke ta pulsen for å kjenne at dette skjer. Det er så pass kraftig at jeg føler det oppunder brystkassen når det skjer. Det kommer forøvrig bare ett enkelt slik opphold om gangen, så kan det gå flere minutter til neste. Det er ingen systematikk i hvor lang tid det er mellom. Hyppigheten kan variere sterkt, fra et par ganger daglig til flere titalls slike overhoppinger. Så kan jeg være bra i lange tider - for så å oppleve nye "anfall". Kjenner absolutt ingen smerter, bare ubehag. Slaget som kommer etter et opphold føles også som mye sterkere/kraftigere enn de "vanlige". Synes også av og til å merke en "dipp" i hodet(?). Har hatt en ny slik periode de seneste dager, og nå synes jeg å registrere at de oppstår spesielt ifm. inntak av mat eller drikke. Har ellers hatt problemer med mage i flere år ved smerter og følelse av å ha blitt mørbanket med slag mot mageregionen. Dette sies å ha tilknytning til høy stressfaktor særlig ifm. jobb - men oså ifm. dødsfall i familien (har mistet 2 brødre, den siste for et par år siden). Disse mageproblemene har kommet og gått og vært spesielt merkbare i travle tider på jobben. Opplever også veldig mye luftproblemer når disse tingene står på. Har vært mye bedre den senere tid, trolig fordi det har vært mye roligere på jobben. Derfor skjønner jeg det ikke helt når disse rytmeforstyrrelsene plutselig kommer igjen - uten at jeg har spesiell dårlig mage/tarm (men, i de verste "mageperioden" hadde jeg heller ikke disse rytmeforstyrrelsene). Er likevel rimelig sikker nå at jeg kjenner en slags stivhet/ømhet i mage/tarmregionen. Når den slipper tak, så forsvinner rytmeforstyrrelsen. Selv om de problemene jeg har "bare" skyldes stressmage (som jeg er blitt fortalt), hvorfor oppstår disse rytmeforstyrrelsene mest når jeg inntar mat? (leste med interesse et annet innlegg her om en som også satte spørsmål ved matinntak og påvirkning av hjerte). Jeg vil ellers også si at jeg ikke går rundt og tenker på at jeg kanskje får rytmeforstyrrelser. Disse kommer helt uventet. Har hatt så pass lange og gode perioder uten dette at jeg har "glemt hele problemet." Ellers sluttet jeg å røyke for 5 år siden, er begynt å trimme LITT mer enn før. Har aldri kjent noe problemer ved fysiske anstrengelser. Er ellers blitt utredet litt med hjertet, men de fant kun en bilyd som var ganske så vanlig og ufarlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77896-kan-inntak-av-mat-forstyrre-hjerterytmen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
wohlert Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Har det på akkurat samme måten. Etter store måltid er hjertet urytmisk. Har vært utredet ved hjerteavdeling, konkluderte med forkammerflimmer, noe de forløpig ikke kunne fikse. Jeg har stilt fagpersonell på sidene her spørmål som ligner det du lurer på, se under gruppen - Alternativ behandling- venter på svar derfra, går utfra at svaret legges automatisk ut for alle å lese ? Dersom dette ikke er tilfelle skal jeg gjengi deler av svaret på sidene her. Finner du ut noe mer, håper jeg du informerer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77896-kan-inntak-av-mat-forstyrre-hjerterytmen/#findComment-408112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Svar til Nietsrak. Det du anfører er nærmest en lærebok-beskrivelse av det vi kaller ekstrasystoli, eller ekstraslag, på godt norsk. Det er en vanligvis helt uskyldig tilstand som ikke er uttrykk for reell hjertesykdom, men mer en følge av elektriske fenomen som oppstår hos de aller fleste av oss hvert eneste døgn. Din lege har rett i at det egentlig er ekstraslag du har, men du opplever dem som pauser ( eller at hjertet "hopper over"). Det som skjer er at hjertet får en impuls (ofte utenfra, som hos deg f.eks. mekanisk fra maven), hvilket medfører et slag tett innpå det foregående normalslaget. Det ekstra slaget oppstår så kort etter det forrige at hjertet ikke rekker å fylle seg godt nok opp før det slår, og dermed blir ekstraslaget så beskjedent i volum at det ikke kan føles som noen reell puls. Derfor opplever du at hjertet tar seg en "pause". Etter dette ekstraslaget tar det noe lenger før hjertet elektrisk er rede til et nytt normalslag. Denne tidsforlengelsen medfører at hjertet fyller seg ekstra godt opp, og det neste "normalslaget" blir dermed et kraftigere dunk enn vanlig. De aller fleste av oss har slike ekstraslag : noen kan ha flere hundre til tusen pr. døgn uten at de merker noe som helst, mens andre kan ha et par slike slag pr. døgn, og merker hvert eneste av dem. Mange kan få provosert ekstraslag etter måltider. Man regner med at dette blir utløst rent mekanisk : hjertet får ekstra impulser i form av av det blir "dyttet" på av strukturer under mellomgulvet, f.eks. mavesekken. Impulser kan også oppstå via nervesystemet etter måltider, etc. Impulser kan også formidles fraspiserøret (som passerer rett bak hjertet og nærmest er i berøring med det). Tilstanden er så godt som alltid uskyldig. Skulle det bli et tiltagende og betydelig problem for deg, vil det være ønskelig å få ekstraslagene registrert, f.eks. monitorert via en 24-timers båndspillerregistrering). Dette får du ta opp med din lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77896-kan-inntak-av-mat-forstyrre-hjerterytmen/#findComment-410525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.