Gå til innhold

Psykologhjelp?


alholger

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har slitt med noe jeg begynner å lure på om er angst, i mange år nå.

Jeg vet ikke hvorfor den startet, hva den kommer av, men jeg vet når den kommer og hvorfor den kommer. Jeg ser også det urimelige i det, men klarer ikke å løse det selv.

Føler at dette hemmer meg mye i min livskvalitet, stopper meg fra å gjøre ting jeg har lyst til å gjør etc.

Men siden jeg VET når, hvor og hvordan, men ikke klarer å "overstyre" denne dumme følelsen, vet jeg ikke om en psykolog kan hjelpe meg heller. Eller om jeg bare må finne meg i det...

Problemet er en redsel for å kaste opp mens andre ser meg. Redselen kommer når jeg er i situasjoner hvor det er mange mennesker, og jeg ikke kommer meg "usett" vekk. Dvs at jeg blir rammet på alt fra buss, tog, fly, teater, kino, visse konserter, visse restauranter, etc. Steder jeg blir "plassert" midt i en folkemasse, hvor jeg vil vekke "oppsikt" dersom jeg enten kaster opp eller reiser meg opp å går. Føles som en blanding av klaustrofobi og sosial angst... men ikke helt noen av delene.

Dette gjør at jeg unngår disse stedene i så stor grad som mulig. men siden jeg elsker teater, filmer, reising og lignende, så hemmer dette meg i å leve livet mitt som jeg vil.

Reaksjonen jeg får, er kvalme, kaldsvetting, svimmelhet, og "uro" i kroppen. (føles som om alt innvendig vibrerer.)

Har flere ganger prøvd å "utfordre" meg selv, oppsøkt situasjonen, bevisst, sagt til meg selv at dette klarer du. Jeg kaster jo faktisk aldri opp, og om jeg hadde gjort det, så hadde ant. ingen brydd seg, annet en kanskje følt medlidenhet.

Har vært hos doktor å undersøkt all verdens av muligheter, for å være sikker på at dette ikke er fysisk. Og di finner ingenting.

Bør jeg forsøke en psykolog? eller er dette ett "problem" jeg bare må leve med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart du burde søke hjelp! Tull å plage seg selv lenger enn nødvendig.

Har lest noe her om tankefeltsterapi (ta et søk hvis du er interessert) som så vidt jeg husker er egnet til å løse opp slike rare 'sperrer' som vi mennesker har.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...