Gå til innhold

9 dager på Cipramil, økende angst


Fru Lyng

Anbefalte innlegg

Jeg er en 36-årig kvinne som gjennomlever en krisesituasjon. Det er ikke akutt , men en relativt langvarig familiær krise/tragedie, der resultatet kan bli at jeg må bryte med min egen "opprinnelsesfamilie". (Dette skyldes ikke noe religiøst).

Jeg er samboer og vi har to små barn, og vi fungerer bra sammen. Akkurat nå preges vi av situasjonen jeg/vi er i.

For endel år tilbake opplevde jeg noen panikkanfall, som gikk over til forventningsangst. Panikkanfallene ble nok utløst av en hjertefeil som ble oppdaget, og som jeg er operert fra og helt frisk fra. Likevel har forventningsangsten fulgt meg, hovedsakelig som agorafobi. Jeg har gått i terapi hos psykolog, dette har hjulpet meg mye.

Siste halve året har imidlertid vært svært belastende, og angsten har økt på, dvs virket mer invalidiserende på meg.

Jeg har lang universitetsutdannelse og god jobb. Nå er jeg sykemeldt (på 5. uken), bl.a. fordi angsten blir for sterk til og fra arbeidsplassen, og fordi jeg er så nedslitt grunnet konflikten. Jeg har presset meg og tatt meg sammen lenge. Jeg er og klar over at det ikke er særlig lurt at jeg ikke er i jobb, mtp. angstplagene. Men slik situasjonen er nå, så fungerer jeg ikke i arbeid, pga konfliktnivået i familien, og hvordan det preger meg.

Jeg ba om å få prøve Cipramil av legen. Han karakteriserte meg som et "lettere tilfelle" og var usikker på om det ville hjelpe. Grunnen til at jeg ønsket prøve (etter nøye overveielse) var at indikasjonen panikksyndrom med agorafobi. Det ville hjelpe meg nå om jeg klarte å "ikke bry meg om" at jeg kunne få angst på bussen, i butikken osv., det er forferdelig invalidiserende, ikke minst sosialt!

Etter 9 dager på 10 mg Cipramil merker jeg nå økende uro/angst. Jeg har og merket kvalme osv, men det har jeg ikke brydd meg om. Jeg føler at jeg frigjør endel følelser, og de siste to dagene har uroen tiltatt. Jeg blir urolig bare med tanke på om jeg nå risikerer mye angst fremover.

Er det vanlig det jeg opplever nå? Vil det avta? Bør jeg trappe ned og avslutte? Og til slutt: Har du (eller noen andre) noen gang opplevd at medikament + terapi (jeg har gjenopptatt terapien) har hatt god effekt på agorafobi?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cipramil var det eneste som funka mot min sosiale angst og depp...men fikk ikke lov å fortsette pga hypmani.

har prøvd andre ssri..men dem fikk jeg samme reaksjon på som du får av cippen. Noen sier at dem som har mest glede av slike med. får mest bivirkninger..ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første to ukene på ssri-medikamenter (som Cipramil), hadde jeg også økende angst og uro (+ svimmelhet, kvalme). Det sies å være helt normalt. Dette avtok, og ble borte etter to-tre uker.

Så bare stå på! Det blir nok bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...