Gå til innhold

Ikke planlagt hjemmefødsel


kafonga

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva man skal gjøre hvis man ikke rekker sykehuset før fødsel er i gang.

Jeg har hatt veldig raske fødsler,våknet midt på natten med 50 sekunder mellom veene, og lignende.

Jeg har hatt kynnere(føltes det som) helt til de siste 30 minuttene før fødselen, og hadde ikke tatt det som et tegn til fødsel hvis det ikke hadde vært for kraftige blødninger.

Hvis jeg denne gangen ikke skulle få blødninger, og jeg ikke tror det er fødsel på gang, er jeg redd for at jeg kan være hjemme alt for lenge.

Mannen min engster seg også veldig for dette.

Er det noen fine bøker om uventede hjemmefødsler som er verdt å anbefale, slik at han/jeg kan være forberedt hvis noe slikt skulle skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag vet tyvärr inte om några bra böcker att läsa men jag tycker att ni skall få informasjon av er jordmor eller doktor om detta. De kan då berätta för er vad ni skall tänka på om ni kommer i den situasjonen. Det är då viktigt att din mann är med vid informasjonen, eftersom det är han som får agera jordmor om ni föder hemma eller i bilen. Jag har den uppfattningen att det ofta går bra om barnet kommer så fort att kvinnan inte hinner in. Barnet brukar att må bra men det är vanligt att det är lite för kallt vid inkomsten till förlossningsavdelningen. Jag menar att en av de viktigaste sakerna att tänka på är att hålla barnet varmt. Detta gjöres bäst om barnet får ligga mot din mage med mycket kläder eller filtar ovanpå hela barnet(viktigt att huvudet inte nedkyls).Det allra viktigaste om ni vill undvika en hemförlossning(hjemefödsel), är att åka in till förlossningen om du får vad du kallar kynnere. Det är ju bättre att åka in för tidigt och sedan åka hem igen om det avtar, än att föda i bilen. Det går också att försöka att åka ambulans in till förlossningen, då har ni ju hjälp att få om det behövs på väg in.Detta är ett vanligt problem som brukar gå bra om man är medveten om det. Lycka till!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...