Gå til innhold

Farlige bivirkninger av "lykkepiller"???


nattfugl

Anbefalte innlegg

Jeg møtte i dag en gammel studiekamerat som jeg ikke har sett på 4-5 år. Vi kom i prat, og jeg spurte hvordan det stod til med hans samboer som jeg også kjente godt dengang. Han fortalte at hun døde for ett år siden.Jeg ble sjokkert - hun var jo helt ung. Jeg spurte hva hun døde av. Han sa hun hadde begynt med "lykkepiller" ca. 4 uker før, og at hun hadde dødd av bivirkninger - forgiftning. Han fortalte at det hadde vært veldig dramatisk. Jeg så han ble lei seg da vi snakket om det, så jeg ville ikke spørre mer. Men jeg ble alvorlig redd og forskrekket. Har andre hørt om sånne bivirkninger? Jeg vet ikke hvilket preparat det dreier seg om. Kan det virkelig være tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har aldri hørt om dødsfall på "lykkepiller".

Om en med "lykkepiller" mener alle typer antidepressiva, inkl. de gamle TCA, stiller det seg anderledes. Med store nok doser var det fullt mulig å ta livet av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke? Det skjer ikke akkurat ofte, men hvorfor skulle ikke noen faktisk kunne være allergiske mot lykkepiller? Det er et fremmedstoff for kroppen, og KAN dermed igangsette en allergisk reaksjon. Dersom behandlingen da ikke opphører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke? Det skjer ikke akkurat ofte, men hvorfor skulle ikke noen faktisk kunne være allergiske mot lykkepiller? Det er et fremmedstoff for kroppen, og KAN dermed igangsette en allergisk reaksjon. Dersom behandlingen da ikke opphører...

Hei Ulva,

Uansett om det faktisk hadde skjedd, men hvis det hadde, så ville det fremdeles vært en ørliten brøkdel sammenlignet med alle de livene som SSRI har reddet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

happy1365380345

merkelig rart..jeg selv tålerikke cipramil pga blir mamisk..men har aldri hørt at noen har død av dett!

Det er ikke mer enn et par år siden det var fokus på dette i media og synes det er veeeldig rart at selv ikke en psykiater har hørt om dette.

En sjeldenhet i forhold til antall brukere på verdensbasis, men en ja en mulighet.

Ble selv veldig syk av zoloft, sjelden bivirkning som henger igjen 1 1/2 år etter at jeg sluttet med dem. Er litt lei av at alt rundt "lykkepiller" glorifiseres for JA de kan faktisk være farlig for enkelte.

Synes leger generelt er alt for raske til å skrive ut denne type medikamenter uten tilleggsbehandling. Disse pillene løser ingen problemer - de døyver dem for en tid.

Selvfølgelig sier jeg ikke med dette at disse pillene ikke er til hjelp for mange, og i tilfeller en nødvendighet.

Har ikke NHD hørt at man kan få selvmordstanker av disse pillene heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...