Eldorado1365380398 Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Er en gutt på 19 år som har en "light" utgave av psoriasis. Med det mener jeg at jeg til tider ser "frisk" ut (det er som oftest om sommeren..), men at det kommer luskende små røde prikker utover på høsten..Far er ganske hardt plaget med røde områder på knær, albue og i hodebunnen..ingen andre i familien har symptomer på at de har psoriasis... Videre så mener jeg med "light", at jeg har kun noen små flekker..en på magen, en på ryggen..og nå i det siste har jeg fått merke prikkene nede rundt kjønnsorganet..! help!(prikkene er ca 1 cm i diameter på det største..) Så i den formening håper jeg at dere kunne komme med en behandlingsform. har hørt at sol er bra, men har også hørt rykter om at det ikke hjelper å ta "vanlig" sol (slik som de feks har på helsestudio..) Noe med ulike stråler tror jeg? finnes det andre behandlingsformer? feks for de som er hardere rammet enn meg (feks min far..)? Setter pris på et grundig og utdypende svar fra en ekspert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78035-psoriasis-og-behandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Du kan få lysbehandling hos en hudlege eller et sykehus. Da begynner du med svært korte doser (20-30 sek) og øker gradvis. Det hjelper ganske godt på meg, ihvertfall. Ulempen er at det kan være tungvint å reise til behandling flere ganger i uken dersom det er langt unna. Jeg har god erfaring med å behandle milde utbrudd med en reseptfri salve som heter Inotyol. Den fåes kjøpt på apotek.Bare følg bruksanvisningen på pakningsvedlegget. Som forebyggende behandling kan det også hjelpe å ha olivenolje og kamille-avkok i badevannet. Oljen mykner huden, mens kamille-teen virker kløedempende og desinfiserende. Jeg har også merket at mine utbrudd dempes dersom jeg kutter ned på fettinntaket i kosten. Har også lest en del steder at dette kan ha en sammenheng. Nå går jeg for øvrig på blodtypedietten, og det har bedret min psoriasis og eksem vanvittig mye. Hvis utbruddene blir veldig sterke, kan det være aktuelt å bruke cellegift. Det er en ganske "tung" behandlingsform, men den er veldig effektiv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78035-psoriasis-og-behandling/#findComment-402442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.