Gå til innhold

Sterke kvinner - svake menn? Til Grunfeld


Gjest sterk kvinne

Anbefalte innlegg

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

Kvinner som (kanskje) har høyere utdanning, trives i jobben og i privatlivet, har god selvtillit, vet hva de vil ha og har sine egne meninger - kan være en kort forklaring på hva en sterk kvinne er. Etter min mening.

Jeg ser på meg selv som en ganske sterk kvinne, og har aldri vært i et forhold hvor mannen har følt seg truet av dette. Personlig tror jeg at jeg tiltrekker meg "riktig type" menn fordi jeg har selvtillit nok til at jeg vet at jeg fortjener det beste. Om han har høyere eller lavere utdanning enn meg selv, og hva han jobber med, er uvesentlig i den forbindelse. Det har mer med hvilken type person han er.

Litt surrete kanskje, men jeg håper noen forstår hva jeg mener.

Du har god nese for å finne menn som matcher deg og dine behov. Men hvor mange er det ikke som havner i elendigheten fordi de oppdager for sent at kjemien ikke passer, at han blir dominerende, fysisk eller pyskisk plagsom fordi han føler seg satt på reservebenken. Sure og innesluttede, mutte mannfolk er det hopetall av. Det er også en måte å manipulere på.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen

Hilsen

B.Grünfeld

lege/professor.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sterk kvinne

Vær deg selv du

Tror det lønner seg uansett.

Bakgrunnen for hele denne saken her var uansett spørsmålet til Grunfeldt om styrke/status/rang var noe mannen gikk etter hos en kvinne. Ærlig svarte han med bakgrunn i sin faglige kunnskap at svaret var nei, og at menn ikke vil ha kvinner som sterkere enn seg selv uansett om det ikke passer med den feminstisk ideologien.

Ja, dette viser bare at vi kvinner ikke på langt nær er likestilte menn. Trist synes nå jeg. Jeg for min del synes det er viktigere at en eventuell kjæreste skal like meg for det jeg har inni meg og ikke bare fokusere på utseende. Trist, trist og atter trist er det å høre dette fra mannfolkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann som er ung

Jeg syns det er flott at vi har fått i gang en diskusjon om svake kvinner og sterke menn, i stedenfor hele tiden å være opptatt av lengden på penis og sædspruting. For forholdet mellom kjønnene er langt viktigere, også av hensyn til det seksuelle.

Menn syns det er greit at kvinner har utdannelse, selvfølgelig, men de liker ikke ar hun har nådd høyere opp på den sosiale rangstigen, at de tjener bedre osv. Man kan lure lenge og vel på hvorfor det er slik. Har dere noe godt svar ? Er det bare kulturelt betinget ?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen

Hilsen

B.Grünfeld

lege/professor.

Vennlig hilsen

Takk for positiv tilbakemelding.

Kan godt skjønne at du setter pris på nye interessante diskusjoner.

Grunnen til vi menn helst ikke vil ha kvinner med høy rang/status enn oss vet jeg ærlig talt ikke. Kankje det har noe med egoet vårt å gjøre?

Enkelte kvinner sier at de ikke vil ha menn som tenner mer på seg selv enn henne(mer opptatt av sitt eget utseende enn hennes). Det har vel noe med at hun vil føle seg attraktiv og vakker i hannes øyne. På sammme måte tror jeg at menn ikke liker kvinner som synes(eller er) de er mer "duganes" enn en selv.

Hvorfor menn og kvinner er sånn vet jeg oppriktig talt ikke. Sånn er det bare ihvertfall og jeg tviler på at det kun er kulturelt betinget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann som er ung

Ja, dette viser bare at vi kvinner ikke på langt nær er likestilte menn. Trist synes nå jeg. Jeg for min del synes det er viktigere at en eventuell kjæreste skal like meg for det jeg har inni meg og ikke bare fokusere på utseende. Trist, trist og atter trist er det å høre dette fra mannfolkene.

Total likestilling vil det aldri bli. Grunnen til det er at kjønnene er forskjellige og at man dermed må ta hensyn til begge kjønns behov.

Menn går ikke kun etter utseende. Det finnes andre egnskaper enn kariere, inntekt, utseende og status. Vi menn setter ogsp stor pris på intelligens, omsorgsevne, varme, humør, samme type humor, og evnen til være et trivelig selskap.

Dette er indre egenskaper som vi vet å sette pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest drømmeverden?

Er det jeg som blir lurt, eller lever jeg i en drømmeverden? Typen min og jeg har lik utdannelse. Han ser derfor lett hvordan jeg ligger an i forhold til andre innfor vaart fagfelt. Han bemerker ofte hvor smart og intelligent jeg er, han sier jeg er bedre enn han og har dessuten ambisjonene som skal til for å komme langt. Han tror jeg kommer til å bli karriere-streberen av oss to og den som får den høyeste og best betalte stillingen. Han oppfordrer meg hele tiden til å strekke meg lenger og ofrer gjerne litt selv for at jeg skal få den jobben jeg har mulighet til. Han er faktisk veldig stolt av meg! Jeg tror ikke han føler sin integritet truet av den grunn eller at han tenner mindre på meg, heller motsatt! Han har jo sine "gutte-ting" å holde på med, og det blander jeg meg ikke borti, jeg har jo også mine "jenteting". Vi holder godt på våre maskuline/feminine sider, men ingen av oss mener det har noe med inntekt, rang eller status aa gjøre. Jeg kjenner flere gutter/menn som er slik og er litt forundret over alle innleggene som sier det motsatte. Det finnes da flere der ute med samme erfaringer som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sterk kvinne

Er det jeg som blir lurt, eller lever jeg i en drømmeverden? Typen min og jeg har lik utdannelse. Han ser derfor lett hvordan jeg ligger an i forhold til andre innfor vaart fagfelt. Han bemerker ofte hvor smart og intelligent jeg er, han sier jeg er bedre enn han og har dessuten ambisjonene som skal til for å komme langt. Han tror jeg kommer til å bli karriere-streberen av oss to og den som får den høyeste og best betalte stillingen. Han oppfordrer meg hele tiden til å strekke meg lenger og ofrer gjerne litt selv for at jeg skal få den jobben jeg har mulighet til. Han er faktisk veldig stolt av meg! Jeg tror ikke han føler sin integritet truet av den grunn eller at han tenner mindre på meg, heller motsatt! Han har jo sine "gutte-ting" å holde på med, og det blander jeg meg ikke borti, jeg har jo også mine "jenteting". Vi holder godt på våre maskuline/feminine sider, men ingen av oss mener det har noe med inntekt, rang eller status aa gjøre. Jeg kjenner flere gutter/menn som er slik og er litt forundret over alle innleggene som sier det motsatte. Det finnes da flere der ute med samme erfaringer som meg?

Jeg er helt enig med deg. Jeg synes også det er bemerkelsesverdig at flere her har andre oppfatninger, men det har kanskje meg sosial status å gjøre. Jeg tror menn som ikke har så høy utdannelse er reddere for sterke kvinner enn menn med høyere utdannelse. Jeg tror også man skal ta rådene til Grunfeld med en klype salt. Han representerer tross alt den gamle garden. Det har skjedd mye de siste årene. Men jeg er litt enig at kanskje gammeldagse holdninger henger litt igjen hos noen, men det er bare fordi de ikke følger meg i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sterk kvinne

Takk for positiv tilbakemelding.

Kan godt skjønne at du setter pris på nye interessante diskusjoner.

Grunnen til vi menn helst ikke vil ha kvinner med høy rang/status enn oss vet jeg ærlig talt ikke. Kankje det har noe med egoet vårt å gjøre?

Enkelte kvinner sier at de ikke vil ha menn som tenner mer på seg selv enn henne(mer opptatt av sitt eget utseende enn hennes). Det har vel noe med at hun vil føle seg attraktiv og vakker i hannes øyne. På sammme måte tror jeg at menn ikke liker kvinner som synes(eller er) de er mer "duganes" enn en selv.

Hvorfor menn og kvinner er sånn vet jeg oppriktig talt ikke. Sånn er det bare ihvertfall og jeg tviler på at det kun er kulturelt betinget

Er det et resultat av at dere ønsker å dominere kvinner kanskje? (Litt mannsjåvonisme ute å går kanskje?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann som er ung

Er det jeg som blir lurt, eller lever jeg i en drømmeverden? Typen min og jeg har lik utdannelse. Han ser derfor lett hvordan jeg ligger an i forhold til andre innfor vaart fagfelt. Han bemerker ofte hvor smart og intelligent jeg er, han sier jeg er bedre enn han og har dessuten ambisjonene som skal til for å komme langt. Han tror jeg kommer til å bli karriere-streberen av oss to og den som får den høyeste og best betalte stillingen. Han oppfordrer meg hele tiden til å strekke meg lenger og ofrer gjerne litt selv for at jeg skal få den jobben jeg har mulighet til. Han er faktisk veldig stolt av meg! Jeg tror ikke han føler sin integritet truet av den grunn eller at han tenner mindre på meg, heller motsatt! Han har jo sine "gutte-ting" å holde på med, og det blander jeg meg ikke borti, jeg har jo også mine "jenteting". Vi holder godt på våre maskuline/feminine sider, men ingen av oss mener det har noe med inntekt, rang eller status aa gjøre. Jeg kjenner flere gutter/menn som er slik og er litt forundret over alle innleggene som sier det motsatte. Det finnes da flere der ute med samme erfaringer som meg?

Hei

Hyggelig å høre at du er i en slik god situasjon.

En ting er hva han sier. En annen ting er hva som skjer i praksis når du drar i fra han på karriere-/lønnsstigen. Det er mulig da at han vil se saken i et litt annet lys. Men det kan godt hende at dette ikke er tilfelle. Det finns alltid unntak fra regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann som er ung

Er det et resultat av at dere ønsker å dominere kvinner kanskje? (Litt mannsjåvonisme ute å går kanskje?).

Skjønner ikke helt hvor du kommer med dette domineregreiene dine fra. Kan du utdype det litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sterk kvinne

Skjønner ikke helt hvor du kommer med dette domineregreiene dine fra. Kan du utdype det litt mer...

Jeg tenkte det kanskje hadde noe med at dere menn ønsker å dominere kvinner, at det er derfor dere blir skremt av sterke kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Jeg synes også det er bemerkelsesverdig at flere her har andre oppfatninger, men det har kanskje meg sosial status å gjøre. Jeg tror menn som ikke har så høy utdannelse er reddere for sterke kvinner enn menn med høyere utdannelse. Jeg tror også man skal ta rådene til Grunfeld med en klype salt. Han representerer tross alt den gamle garden. Det har skjedd mye de siste årene. Men jeg er litt enig at kanskje gammeldagse holdninger henger litt igjen hos noen, men det er bare fordi de ikke følger meg i tiden.

"Jeg tror menn

som ikke har så høy utdannelse er reddere for sterke

kvinner enn menn med høyere utdannelse."

Der tror jeg du traff spikeren på hodet. Det er min erfaring at menn med høyere utdannelse er ofte trygge på seg selv og ikke så livredde for å bli forbigått når det gjelder utdannelse eller stilling i arbeidslivet. Jeg har funnet en slik mann selv. :-)

Snakker vi derimot om dominerende kvinner, er det kanskje flere menn som skygger unna. Det gjelder vel forresten de fleste dominerende mennesker, ikke bare kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann som er ung

Jeg tenkte det kanskje hadde noe med at dere menn ønsker å dominere kvinner, at det er derfor dere blir skremt av sterke kvinner?

Vi liker ihvertfall ikke å bli dominert. Betyr ikke nødvendigvis at vi skal dominere dere totalt. Det finnes en mellomting. Grunnen til at menn ikke vil ha sterkere kvinner enn seg vet jeg ikke sikkert. Tror det ligger i vår natur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tror menn

som ikke har så høy utdannelse er reddere for sterke

kvinner enn menn med høyere utdannelse."

Der tror jeg du traff spikeren på hodet. Det er min erfaring at menn med høyere utdannelse er ofte trygge på seg selv og ikke så livredde for å bli forbigått når det gjelder utdannelse eller stilling i arbeidslivet. Jeg har funnet en slik mann selv. :-)

Snakker vi derimot om dominerende kvinner, er det kanskje flere menn som skygger unna. Det gjelder vel forresten de fleste dominerende mennesker, ikke bare kvinner.

Menn med høyere utdannelse treffer kanskje ikke så mange kvinner med enda høyere utdannelse slik at de på den måten ikke kan bli 'underlegne'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn med høyere utdannelse treffer kanskje ikke så mange kvinner med enda høyere utdannelse slik at de på den måten ikke kan bli 'underlegne'?

Joda, de treffer slike kvinner i arbeidsmiljøet og ofte vil omgangsmiljøet bestå av folk de har blitt kjent med i studietiden. Jeg tror teorien min stemmer ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de treffer slike kvinner i arbeidsmiljøet og ofte vil omgangsmiljøet bestå av folk de har blitt kjent med i studietiden. Jeg tror teorien min stemmer ganske godt.

Muligens at teorien din stemmer. Men har man høyere utdannelse så treffer man ikke så mange med _enda_ høyere utdannelse. Derfor blir man mer likeverdige.

Også er det lettere å slappe av når man allerede har en høy utdannelse, selv om dama kanskje har bedre stilling i arbeidslivet så er man alikevel selv høyt oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

Jeg er helt enig med deg. Jeg synes også det er bemerkelsesverdig at flere her har andre oppfatninger, men det har kanskje meg sosial status å gjøre. Jeg tror menn som ikke har så høy utdannelse er reddere for sterke kvinner enn menn med høyere utdannelse. Jeg tror også man skal ta rådene til Grunfeld med en klype salt. Han representerer tross alt den gamle garden. Det har skjedd mye de siste årene. Men jeg er litt enig at kanskje gammeldagse holdninger henger litt igjen hos noen, men det er bare fordi de ikke følger meg i tiden.

Det er ikke bare spørsmål omå følge med i tiden. Det vi snakker om her er ting som sitter mye dypere i oss. Jeg snakker nemlig ikke å overfladiske og mer eller mindre moteriktige trender det gjelder å følge opp for å være på høyden.

Husk dessuten, når du spør folk om disse ting, er de ofte "falske". Det er viktig for dem å være politisk korrekte. Da sier de noe annet enn det de egentlig føler.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Med hilsen

Berthold Grünfeld

professor

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

Er det jeg som blir lurt, eller lever jeg i en drømmeverden? Typen min og jeg har lik utdannelse. Han ser derfor lett hvordan jeg ligger an i forhold til andre innfor vaart fagfelt. Han bemerker ofte hvor smart og intelligent jeg er, han sier jeg er bedre enn han og har dessuten ambisjonene som skal til for å komme langt. Han tror jeg kommer til å bli karriere-streberen av oss to og den som får den høyeste og best betalte stillingen. Han oppfordrer meg hele tiden til å strekke meg lenger og ofrer gjerne litt selv for at jeg skal få den jobben jeg har mulighet til. Han er faktisk veldig stolt av meg! Jeg tror ikke han føler sin integritet truet av den grunn eller at han tenner mindre på meg, heller motsatt! Han har jo sine "gutte-ting" å holde på med, og det blander jeg meg ikke borti, jeg har jo også mine "jenteting". Vi holder godt på våre maskuline/feminine sider, men ingen av oss mener det har noe med inntekt, rang eller status aa gjøre. Jeg kjenner flere gutter/menn som er slik og er litt forundret over alle innleggene som sier det motsatte. Det finnes da flere der ute med samme erfaringer som meg?

Ja. la oss gjerne høre hva andre har å si.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Med hilsen

Berthold Grünfeld

professor

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sterk kvinne

Muligens at teorien din stemmer. Men har man høyere utdannelse så treffer man ikke så mange med _enda_ høyere utdannelse. Derfor blir man mer likeverdige.

Også er det lettere å slappe av når man allerede har en høy utdannelse, selv om dama kanskje har bedre stilling i arbeidslivet så er man alikevel selv høyt oppe.

Jeg synes det er hyggelig at så mange engasjerer seg i debatten! Jeg hadde ikke regnet med så mange innlegg! Hyggelig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sterk kvinne

Jeg synes det er hyggelig at så mange engasjerer seg i debatten! Jeg hadde ikke regnet med så mange innlegg! Hyggelig det!

Jeg vil bare presisere at det å være en sterk kvinne ikke nødvendigvis vil si at hun dominerer menn. Man kan være sterk uten å være dominerende. For meg ligger styrke i det å tro på sine egne verdier og holde fast ved dem, ikke la andre ta dominansen over en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...