Gå til innhold

medisinen hoper seg opp...hvorfor?


sykemeldt

Anbefalte innlegg

Hei

Har en bipolar lidelse og står nå på Litium og Nefadar (og thyroxin da). Legen min og jeg har funnet ut at dette ikke virker bra nok. Og jeg var overlykkelig etter å ha skrevet her og lest i forum forrige uke om Lamictal. Dette måtte være riktig for meg. Men da jeg kom til legen fortalte hun meg at jeg hadde veldig høye verdier av Nefadar i blodet. 5 ganger høyere enn normalt!!! Hvorfor det? Hva har skjedd? Hun hadde en hypotese om at enzymer ikke hadde brutt ned medisinen, men hun visste virkelig ikke hvorfor. Det betød at jeg måtte slutte brått på den for å komme ned igjen. Hun sa at jeg aldri kunne gå på denne medisinen igjen. Men hva betyr egentlig dette? Kan dette skje med andre medisiner også da? Kan jeg ha fått noen skader av det? Blir ikke dette nesten som en overdose?

Hjelp jeg trenger svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I leveren finnes et enzym-system som kalles cytochrom P-450, og det er dette som omdanner psykofarmaka (særlig CYP2D6). Dersom du har en mutasjon i genene som koder for dette enzymet - vil du produsere for lite av enzymet, et lite virksomt enzym - eller ikke enzymet i det hele tatt. Da vil du heller ikke kunne omsette stoffene normalt i kroppen, og de vil hope seg opp. Da er du det som kalles "slow metabolizer".

Det motsatte kan også skje: At det finnes for mange kopier av genet, og at det produseres for mye av enzymet. Det medfører også problemer, dersom medisinen først blir aktivisert gjennom metabolismen i leveren. Det vil si at medisinen blir aktivisert i for stor grad.

Håper for din skyld at dette ikke er tilfellet - da vil du reagere tilsvarende på alle liknende medisiner. Sannsynligvis alle psykofarmaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...