Gjest -m19 Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Hei, jeg er en gutt på 19 år som siden i sommer har slanket meg en god del. Det har - uten at jeg har tenkt over det - på mange måter gått litt over stokk og stein, og jeg har gått ned fra 82 til 59 kilo. Jeg har absolutt ingen intensjon om å gå videre ned i vekt nå, da dette er åpenbar undervekt med tanke på at jeg er 1.85 meter høy, men jeg vil heller ikke legge på meg fett (har fortsatt en del magefett og brystfett som er skjemmende). Fra før av var jeg i heller dårlig fysisk forfatning, men jeg har trent kondisjonstrening (jogging i 40 - 60 minutter) ca. 3 ganger i uken siden juli, kun med en måneds avbrudd grunnet skade. De siste to ukene har jeg også begynt med styrketrening på studio, og min treningsmengde ligger for øyeblikket an til å bli 2 * 60 minutters økter på tredemølle (9 km/t) og en styrkeøkt i uken. Rent kostholdsmessig har jeg spist 2 skiver til frokost og 2 skiver til lunsj, alle med magert pålegg (kalkunpålegg, kokt skinke o.l.) i hele sommer/høst, i tillegg til middag bestående av rent kjøtt/fisk med masse salat og grønnsaker hver dag. I tillegg kommer litt frukt og grønnsaker til mellommåltid. Kveldsmaten har jeg sløyfet. Den siste uken har jeg derimot begynt å øke matmengden, da jeg ikke vil gå ned mer, men heller gå opp i vekt vha. økning av muskelmasse. Jeg spiser nå 2 brødskiver til frokost, 3 til lunsj, en middag med litt mer kjøtt/fisk enn tidligere, pluss én brødskive og en frukt til kveldsmat. Likevel er jeg svært sulten store deler av dagen. Jeg har derfor litt problemer med å tolke de signalene kroppen sender meg; skriker den av sult fordi jeg trener og trenger mer energi, eller vil den bare tilbake til det gamle, dvs. at jeg kommer til å legge på meg fett hvis jeg umiddelbart spiser mer? Har lest flere plasser på Internett at forbrenningen hos en person kan være svært lav etter en såpass hard slankekur, og jeg er derfor litt redd for at kiloene vil komme på igjen om jeg skrur opp matinntaket for fort. Dietten jeg har levd på de siste 100 dagene har vel bestått av anslagsvis rundt 900 - 1000 kcal per dag, og merkelig nok så har dette gått veldig bra. Har ikke følt noe særlig fett- eller søtsug, ei heller ubehageligheter som svimmelhet og kvalme. Dette har nylig endret seg, har vært både svimmel, sulten, og frøssen, og det ble den utløsende faktoren for at jeg nå har økt mine matrasjoner til anslagsvis 1200 - 1300 kcal per dag. Jeg er fullt klar over at dette er alt for lite for en kar som meg i det lange løp, har sett indikasjoner på at jeg trenger ca. 2400 kcal per dag med min nåværende aktivitetsmengde og vekt. Kort oppsummert blir da mitt spørsmål; hvor raskt bør jeg øke matmengden for å unngå å ende opp som en av de mange jojo-slankerne? Det er selvfølgelig ikke snakk om å gå tilbake til gamle matsynder med cola, flere besøk på McDonald's i uka og potetgull på hverdagene her. Jeg har permanent endret mine vaner, så det er snakk om sunn mat som f.eks. grovt brød og middag med magert kjøtt og poteter/pasta/ris, bare i større mengde. Lurer også på om min nåværende vekt rett og slett er så lav at jeg bør legge på meg noen kilo fett, da jeg ikke ser helt bort fra dette. Synes du/dere at min treningsmengde høres fornuftig ut? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78191-hvordan-avslutte-slankekur/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Spis til du blir mett! Dersom du fortsetter å trene, kan du trygt spise deg mett uten frykt for at du skal legge på mer fett enn det som er riktig for deg. Jo-jo-slanking oppstår når man slanker seg uten å trene fordi man da slanker vekk musklene som jo er kroppens motor. Når den er redusert avtar forbrenningen. Begynner man deretter å spise mer enn man trenger vil vekten øke raskt. Dette er ikke en aktuell problemstilling for deg, slik jeg forstår brevet ditt. Du trenger vesentlig flere kalorier for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg treningen. Så lenge du spiser sunn mat - slik du gjør i dag - kan du således trygt spise vesentlig mer. Altså: spis til du er mett og fortsett treningen. Ettersom jeg ikke kan gi deg et helt sikkert svar pr. brev, foreslår jeg at du også rådfører deg med legen din. Han kan blant annet utelukke at vekttapet har en annen forklaring enn treningen/kostholdet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78191-hvordan-avslutte-slankekur/#findComment-403972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.