Gå til innhold

hårfarge-allergisk reaksjon

Anbefalte innlegg

Gjest editzero

hei.

for et par dager siden farget jeg håret mitt, men det likte hodebunnen min dårlig. det kom små prikker på huden rund hodet, etterhvert begynte det å klø noe ekstremt. mest i søvne så har jeg da klødd huden min sår, og huden ser brent ut. en tynntflytende væske siver ut flere plasser på hodet. på toppen av alt så har ansiktet mitt på venstre side hovnet opp, også deler av pannen, jeg antar at dette er fordi kroppen min jobber overtid for å bli kvitt div. kjemikalier som ligger igjen i huden. jeg klippet av alt håret mitt etter at de små prikkene dukket opp. en kamerat av meg opplevde noe lignende, og han gikk til lege og fikk resept på en krem som heter "Betnovat med chinoform" (sterkt steroid).anbefales denne? evt. noen gode råd? vennlig hilsen en som aldri skal farge håter igjen! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7830-h%C3%A5rfarge-allergisk-reaksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære editzero

Ja sån kan det gå når kroppen reagerer på kjemikalier. Du har sannsynligvis fått en skikkelig kontaktallergi mot stoff(er) i hårfargen. Du kan godt bruke en sterk steroidkrem for å få bukt med reaksjonen - det beste er en lotion som passer å bruke i hodebunnen. Det finnes et par typer av slike - snakk med legen din om det for å få resept. Ellers er Betnovat helt grei hvis du får den inn på hodebunnen- det er ikke sikkert at du trenger tilsetning av chinoform, det er mest for infiserte eksemer.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...