hypokondrian Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Jeg har noe som kan minne om en byll i øvre del av rumpesprekken. Den har sannsynligvis vært der i årevis, jeg har alltid trodd det bare var halebeinet. Den ligger altså på innsiden av huden, og synes ikke utenfra. Men her om dagen blødde og væsket det (klar, gjennomsiktig væske) litt fra kulen/byllen "gjennom huden" etter toalettbesøk. Etter denne hendelsen har det vært litt ømt å sitte. Hva kan dette være, og bør jeg foreta meg noe? Kan det ha sammenheng med at jeg tidligere har fått bekreftet en godartet cyste i prostata, (var på kontroll senest i våres)? Jeg er i 20-årene. (Det hender for øvrig at det er litt blod på toalettpapiret, men dette skyldes ganske sikkert ikke byllen/kulen, men overrenslighet - at jeg tørker for hardt). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78312-byll-i-rumpesprekken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Ut i fra beskrivelsen tenker jeg at du kanskje har en såkalt pilonidal cyste. Tilstanden er ganske vanlig, først og fremst blant menn i alderen 18 til 40 år. Plagene skyldes at stive hår krøller seg og vokser ned i huden ved siden av sine røtter. Derved oppstår små groper som gjerne blir betente. Huden på halebenet er et utsatt område på grunn av gnissing fra klær og direkte trykk når man sitter. Miljøet er dessuten fuktig og rikt på bakterier. Hvis gropene blir betente består behandling i å åpne dem for å få tømt ut hår og puss. Man reduserer sannsynligheten for tilbakefall ved daglig vask av området, bruk av rene og romslige klær, reduksjon av hårveksten på korsbenet med jevnlig bruk av hårfjerningskrem og vekttap dersom man er overvektig. Ved hyppige tilbakefall kan man en grundig kirurgisk opprenskning i området være til god hjelp. I første omgang foreslår jeg at du oppsøker legen din for en vurdering slik at du kan få stillet en sikker diagnose og iverksatt behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78312-byll-i-rumpesprekken/#findComment-405584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.