Gå til innhold

Underlivets mysterier (langt)


Gjest Amalie

Anbefalte innlegg

Hei dr. Moen!

Jeg vet ikke om det er riktig å stille deg disse spørsmålene, men jeg prøver. Jeg har oppdaget en kul på str. med en klinkekule i underlivet, akkurat i overgangen fra der huden er glatt og ned mot kjønnsleppene. Den er ikke vond, men jeg syns, noe jeg muligens innbiller meg, at den blir større og større. Den er ikke vond. Samtidig har jeg fått store smerter i underlivet, vondt når jeg setter meg, når jeg reiser meg og når jeg går. Jeg må knipe sammen når jeg hoster. Jeg har hormonspiral og bakoverbøyd livmor. Jeg har fått to barn og har hatt cyster som det har gått hull på, hvor jeg etterpå ble lagt inn på akutt og ble lagt inn under strenge krav om ro. Jeg er 28 år. I følge jordmora som sjekket meg etter siste fødsel for fire år siden, har jeg to cyster nå. Jeg er livredd for at det skal gå hull på de, det var en grusom opplevelse, da jeg ble "lam" fra livet og ned. Smertene var ubeskrivelige. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være hevelse av Bartholin-kjertelen som sitter rett ved skjedeinngangen. Man kan evt åpne den med bedøvelse, hvis den plager deg. Den er i seg selv ufarlig, kan iblant bli betnet og blir da veldig øm. Litt rart høres det ut at jordmor har påvist cyster, for hun har vel ikke foretatt en skikkelig gynekologisk undersøkelse som leger gjør? Selv da kan det være vanskelig å påvise cyster, og da ville det være naturlig å henvise deg til lege for videre sjekk. Jeg synes du skal få din lege til å undersøke deg og evt henvise til gynekolog.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være hevelse av Bartholin-kjertelen som sitter rett ved skjedeinngangen. Man kan evt åpne den med bedøvelse, hvis den plager deg. Den er i seg selv ufarlig, kan iblant bli betnet og blir da veldig øm. Litt rart høres det ut at jordmor har påvist cyster, for hun har vel ikke foretatt en skikkelig gynekologisk undersøkelse som leger gjør? Selv da kan det være vanskelig å påvise cyster, og da ville det være naturlig å henvise deg til lege for videre sjekk. Jeg synes du skal få din lege til å undersøke deg og evt henvise til gynekolog.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Det var en lege på gynokologisk avd. på SIA som jeg mener så det på ultralyd innvendig. Jeg husker ikke helt sikkert. Jeg har hatt mye plager med underlivet. Jeg har ikke hatt smerter med kulen, men innvendig. Jeg tenkte det kunne ha noe med spiralen og gjøre eller at jeg har bakoverbøyd livmor. Det kan kjennes ut som jeg har smerter i livmora. Er det vanlig at vi kvinner har cyster? Og hva kommer de av? På forhånd takk for svar! Jeg skal til lege den 24. nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...