Poetica Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Hei! Jeg er en kvinne på 40. Siden begynnelsen av september har jeg vært syk, med luftveisinfeksjoner (den ene har kommet oppå den andre, og det har vel siden da vært ca 7-8 slike.) I tillegg har jeg bronkitt, som ikke responderer på antibiotika. Jeg er febril til tider, svært slapp, sover mye, har hodepine, problemer med korttidshukommelsen og har en generelt elendig allmentilstand. Jeg er for tiden sykmeldt. (Jeg er dessuten astmatiker, og går på tildels store doser astmamedisin, så som Seretide, Nuelin og Bricanyl - også astmaen er inne i en dårlig periode nå) I dag fikk jeg via telefon fra min fastlege beskjed om at min IgM viste 0,3. Hun sier at jeg skal få gammaglobulin iv, først en stor dose via en pumpe og siden skal dette "fylles" på over tid. Dette skal foregå på nærmeste sykehus. Min IgG var også utenfor normalgrensen, men jeg husker ikke hva disse verdiene var. Jeg lurer på følgende: Hva er det som skjer med meg nå? Hvorfor har jeg fått dette? Hva innebærer dette for meg, på sikt, og hvor lenge kan jeg forvente det tar før jeg kan begynne å jobbe igjen. Er dette farlig? Kan du være så snill og fortelle litt generelt om dårlig immunforsvar/immunsvikt, og hva dette i praksis betyr, og hvilke konsekvenser det har? Hva kan jeg selv gjøre for å bedre situasjonen? Jeg fikk også beskjed at det er mulig at jeg må ta en hestekur med antibiotika før gammaglobulinbehandlingen kan iverksettes, noe jeg ikke helt skjønner vitsen med, siden jeg var ferdig med forrige kur for mindre enn en uke siden? Jeg har så mange spørsmål, men fastlegen min sa at hun ikke har erfaring med så lav IgM, og at dette er utenfor hennes fagfelt. Håper derfor du kan fortelle meg litt om dette. (For ordens skyld; jeg har ikke hiv, hepatitt eller andre lignende infeksjoner. Jeg har hatt de fleste barnesykdommer, så som f eks kusma, meslinger og røde hunder.) På forhånd tusen takk for svar, både fra lege og andre med erfaring og kunnskap om dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78393-lav-igm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Både dine hyppige infeksjoner og funnet av lav IgM antistoffer (plus ikke normal IgG) tyder på en eller annen form for immundefekt. Hos barn er det mest rimelig å tenke på en eller annen form for arvelig/medfødt defekt, men når symptomene dykker først opp i voksen alder er dette lite sannsynlig. Immundefekt i voksen alder er som regel konsekvens av en annen grunnsykdom eller behandling. Behandling med celledrepende midler, eller annen immunosupprimerende (undertrykkende) midler er de vanligste grunner, men det kan forekomme ved en rekke andre behandlingsformer også (som du helt riktig nevner også ved enkelte infeksjoner, som f. eks. HIV). Jeg har ingen muligheter til å gi deg noe løsning hva som ligger bak din immundefekt. For å komme til bunns i dette er det nødvendig med relativt omfattende utredninger (som begynner med undersøkelse av de antistoffdannende celler,l andre immunologiske undersøkelser). Det er helt riktig det din fastlege sier, slike utredninger er for kompliserte til allmenleger, eller for den saks skyld for de fleste leger. Jeg ville anbefale at du ber om en henvisning til kliniske immunologer fra din fastlege. Det er utmerket ekspertise f. eks. på Rikshospitalet på dette området. Jeg synes det er litt for enkelt bare å gi deg gammaglobulin uten nærmere utredning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/78393-lav-igm/#findComment-405437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.