Gå til innhold

svimmelhet - forklaring?

Anbefalte innlegg

For noen mnd. siden fikk jeg plutselig veldig vondt i nakken( selv om den hadde vært stiv lenge), deretter vondt i hodet. Var veldig svimmel, klarte ikke å bevege øynene frem og tilbake (de var helt låst). Var hos fysioterapeut, som manipulerte leddene i øverste del av nakken, greide da å bevege øynene noe bedre, når jeg fulgte fingeren med øynene. Det gikk likevel ca 2 mnd før jeg klarte å bevege øynene frem og tilbake mellom 2 punkt på veggen. Det ble liksom mye vanskeligere å gjøre dette når jeg ikke hadde fingeren som en slags hjelp. Kan du forklare meg dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7851-svimmelhet-forklaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære FS !

I nakkemusklene finnes der sensorer som vi kaller proprioceptive receptorer, og som gir hjernen beskjed om hodets og nakkens stilling i forhold til kroppen forøvrig. Disse står igjen i sammenheng med sentre i hjernen som har forbindelse med likevektsapparatet, og med sentre for øyebevegelser. Hensikten med disse forbindelser er bl.a. å koordinere øyebevegelser med hodebevegelser. Vi tenker oss at stramme og stive nakkemuskler kan medføre en irritasjon av de proprioceptive sensorene i nakken og at dette reflektorisk kan føre til abnorm aktivering av neuroner som har med likevekt og øyebevegelser å gjøre. Dermed kan man få svimmelhet etc ved stive nakkemuskler.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7851-svimmelhet-forklaring/#findComment-37971
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...