Gå til innhold

Utseltt/tabletter

Anbefalte innlegg

Hei igjen:)

Jeg har spurt to ganger før om utslett jeg har fått etter fødselen som kan ligne elveblest.

Har vært hos hudspesialist nå og han sier at det er en form for elveblest som jeg har fått pga graviditeten + at jeg har en hudtype som lett blir irritert (urticaria).

Det jeg lurter på er de tablettene jeg fikk hadde noen kraftige bivirkninger som grå og grønn stær, magesår, høyt blodtrykk og masse mer, de heter Prednisolon. Jeg skal bruke de slik:

6 dager 4 tabl.

6 dager 3 tabl.

3 dager 2 tabl.

2 dager 1 tabl.

Har de bivirkningene noe å si for kortvarig bruk?? Ble litt redd.

Takker for svar.

Fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7868-utseltttabletter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, lege

Her er en generell orientering jeg har skrevet tidligere om kortisonholdige produkter:

"Kortison:

Produkter:

Tabletter/sprøyter:Celeston, Cortison, Cortone, Decadron, Depo- Medrol, Medrol, Solu-Medrol, Solu-Cortef, Kenacort-T, Ledercort, Lederspan, Prednisolon og Prednison.

Lungespray eller -pulver og nesespray eller -pulver: Becotide, Viarox, Pulmicort, Flunitec, Flutide, Lokilan og Rhinocort. *

Øyedråper eller -salve: Decadron, Isopto-Maxidex, Spersadex, Hydrokortison, Ultracortenol, Cloptison, Sofradex og Maxitrol. *

Øredråper: Locacorten-Vioform, Sofradex, Terra-Cortril Polymyxin-B*

Hudkremer eller -salver: Apocortal, Apolar, Betnovat, Corticoderm, Corticyklin, Cortikinol, Dermovat, Diprosalic, Ecomytrin, Elocon, Halog, Hydrokortison, Mildison, Locacorten, Locasalen, Locoid, Locoidol, Kenacort-T, Kenacutan, Ibaril, Metosyn, Preferid, Salvizol, Synalar og Terra-Cortril. *

Virkning: Demper betennelser ved å hemme mange av immunsystemets celler.

Bruksområde: Tilstander med for høy aktivitet i immunsystemet som for eksempel astma, allergi, leddgikt og andre revmatiske sykdommer, enkelte betennelsessykdommer i tarmen (ulcerøs colitt, Crohns sykdom) , øyne, organtransplantasjoner (som nyrer og hjertet) og ved enkelte kreftsykdommer. Kortisonkremer brukes først og fremst mot eksem og psoriasis. Man bruker vanligvis ikke kortison hvis betennelsen skyldes en infeksjon. Da ønsker man ikke å hemme immunsystemet !

Bivirkninger: På samme måte som ved bruk av andre medisiner avhenger disse av dosen og behandlingens varighet. De færreste får bivirkninger etter en kortvarig kur (dager, uker), men nesten alle vil få bivirkninger dersom behandlingen skjer med store doser gjennom flere måneder. Slik bruk er derfor bare aktuell ved livstruende eller invalidiserende lidelser. Vanligste bivirkninger er svekkelse av muskler, sener, ledd og skjelett (osteoporose), endret kroppsform (fyldigere ansikt, bryst og mage samt tynnere armer og ben), diabetes, magesår, infeksjoner, grønn stær og svekkelse av binyrebarkens egen produksjon av kortison. * OBS ! Midler til lokalt bruk i øre, nese, øyne, lunger og hud har som regel beskjedne bivirkninger. Kortisonkremer kan gi tynn hud og kviser.

Svangerskap/amming: Etter det man vet er det ikke fosterskadelig eller uheldig for barn som dier. I tillegg er det vanligvis viktig for barnet at moren får tilfredstillende behandling for sin sykdom. Heldigvis avtar ikke sjelden sykdomsaktiviteten i de aktuelle lidelsene naturlig under et svangerskap slik at dosen med kortison kan trappes ned.

Resept: Små pakker med hydrokortisonkrem (se egen omtale) er reseptfrie. Forøvrig selges kortisonprodukter på vanlig hvit eller på blå resept."

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7868-utseltttabletter/#findComment-38481
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...