Gjest Edrik Skrevet 27. oktober 2000 Del Skrevet 27. oktober 2000 >Her er det altså prinsippet som er det viktige; daglig inntak av smertestillende midler for hodepine er skadelig og gir etterhvert mer hodepine. Type preparat er av mindre betydning. Hvis dette er den kategoriske sannhet om de fleste "problemhoder" står vi etter min mening overfor to ganske sørgelige problemstillinger. 1.Pasienter med kronisk hodepine har seg selv å takke for sitt dilemma, og bør ta inn over seg sammenhengen og "se til å bli bedre" 2.Produsenter av smertestillende med. har ikke på langt nær tatt dette problemet på alvor. Det kan tvert imot se ut som denne ekstra omsetningen er vigtigere enn å advare mot at man kan bli en "meget god kunde". Stemmer dette, eller er virkeligheten mer komplisert? ( min personlige erfaring er dessverre at årsakssammenhengen fremdeles er meget uklar - og så er jeg sliten og litt usikker på om selvbebreidelsene er berettiget) Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7871-%C3%A5rsaken-til-hodepine-en-hodepine-i-seg-selv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 27. oktober 2000 Del Skrevet 27. oktober 2000 Kjære Edrik ! Her vet vi nok ikke alt. Det som likevel er sikkert, er at hvis pasienter med daglig inntak av smertestillende midler klarer å kutte ut disse midler i flere uker sammenhengende (eventuelt med hjelp av sin faste lege som kan gi støtteterapi og kanskje forebyggende midler), vil de aller fleste merke en betydelig bedring av sine plager. Og rent teoretisk har vi også støtte for dette i undersøkelser om "smertetermostat" og hjernens egne smertedempende stoffer. Men at vi av og til står overfor en "høna-og-egget" konstellasjon, har du helt rett i. At farmasøytiske firma skulle drive veldedighet og ikke tenke kommersielt er jo en interessant tanke, men vi lever som du vet i et markedsstyrt samfunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7871-%C3%A5rsaken-til-hodepine-en-hodepine-i-seg-selv/#findComment-37974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.