krøll Skrevet 27. oktober 2000 Del Skrevet 27. oktober 2000 En jente på ett år i familien har i 4-5 mnd hatt flere UVI,med påfølgende antibiotikabeh. uten at hun er blitt bra. Hun har nå vært på utredning av urinveiene uten at legene finner noe galt. Det som er spesielt er at det lukter stram "tørrfisk" av huden hennes. Legen sier at denne lukten kan skrive seg fra andre tilstander. HVILKE lurer vi på.Hun skal utredes mere men det tar sånn tid. Vi lurer på hvilke tilstander denne lukten kan skrive seg fra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7875-fiskelukt-av-huden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 27. oktober 2000 Del Skrevet 27. oktober 2000 Til krøll Jeg vet ikke sikkert hva legen sikter til. En type "fiskelukt" kan muligens beskrive en lukt av ammoniakk, en nitrogenforbindelse som nyrene normalt sett omdanner og bryter ned. Hvis en person har problemer med denne nedbrytning er det tenkelig at noe vil skilles ut gjennom huden. Det kan være tilfelle ved forskjellige nyreproblemer, infeksjoner ol. Såvidt jeg kan se av spørsmålet nevner dere intet om at barnet er sykt forøvrig, og det anser jeg som et godt tegn. Jeg tror dere må avvente videre utredning for å få svar på dette selv om det tar noe tid! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7875-fiskelukt-av-huden/#findComment-38033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
krøll Skrevet 27. oktober 2000 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2000 Til krøll Jeg vet ikke sikkert hva legen sikter til. En type "fiskelukt" kan muligens beskrive en lukt av ammoniakk, en nitrogenforbindelse som nyrene normalt sett omdanner og bryter ned. Hvis en person har problemer med denne nedbrytning er det tenkelig at noe vil skilles ut gjennom huden. Det kan være tilfelle ved forskjellige nyreproblemer, infeksjoner ol. Såvidt jeg kan se av spørsmålet nevner dere intet om at barnet er sykt forøvrig, og det anser jeg som et godt tegn. Jeg tror dere må avvente videre utredning for å få svar på dette selv om det tar noe tid! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Ang.om jenta har vært syk, så har hun i mange perioder vært mye grinete og utilpass og spist lite. Når hun har fått antibiotikabeh. så har hun vært grei til kuren var ferdig så har det tatt seg opp igjen. Legen antydet om det kunne være noe med stoffskiftet?Noe galt her kunne gi denne fiskelukten visstnok.Dessuten har hun hatt 4 penicillinkurer i påvente på at ferien og permisjon til diverse leger var over og når hun fortsatt ikke ble bra ble hun satt på en ny kur som nå skal vare i 2 mnd. Er dette bra for en baby??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7875-fiskelukt-av-huden/#findComment-38060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 28. oktober 2000 Del Skrevet 28. oktober 2000 Ang.om jenta har vært syk, så har hun i mange perioder vært mye grinete og utilpass og spist lite. Når hun har fått antibiotikabeh. så har hun vært grei til kuren var ferdig så har det tatt seg opp igjen. Legen antydet om det kunne være noe med stoffskiftet?Noe galt her kunne gi denne fiskelukten visstnok.Dessuten har hun hatt 4 penicillinkurer i påvente på at ferien og permisjon til diverse leger var over og når hun fortsatt ikke ble bra ble hun satt på en ny kur som nå skal vare i 2 mnd. Er dette bra for en baby??? Til krøll I utgangspunktet er det kanskje ikke "bra" for en baby med hyppige antibiotikakurer, men det er høyst usikkert om det gir noen form for bivirkninger på sikt . Forbigående vet vi at det kan virke på mage/tarmsystemet spesielt slik at den naturlige floraen blir forstyrret. Vårt dilemma som behandlere er jo ofte å dosere riktig med antibiotika, ikke for mye- og ikke for lite. Jeg håper på deres vegne at legene snart finner ut riktig diagnose og behandling! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7875-fiskelukt-av-huden/#findComment-38103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.