Gå til innhold

stocholm-syndromet


Gjest haterekstremeislamister

Anbefalte innlegg

Gjest haterekstremeislamister

Det snakkes om at gissler etterhvert identifiserer seg med sine gisseltakere . En av de i stocholm giftet seg vist også med en av gisseltakerne.

Det jeg lurer på er om det samme kan skje med terroristene..At de etter 3 døgn med syv hundre uskyldige redde mennesker utvikler empati. Og at det blir vanskeligere å gjenomføre drap.

Håper det er grunnen til at

ingen er blitt drept enda.

de på bali var ekstreme muslimer , de i moskva er ekstreme muslimer , og jammen er ikke snikskytterne også ekstrem muslim..

neste gang stemmer jeg frp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver: "Det jeg lurer på er om det samme kan skje med terroristene..At de etter 3 døgn med syv hundre uskyldige redde mennesker utvikler empati. Og at det blir vanskeligere å gjenomføre drap."

Du skal ikke se bort fra det. Terroristenes syn på "russere" er trolig like forvridd som ditt syn på muslimer....

===

Du skriver: "de på bali var ekstreme muslimer , de i moskva er ekstreme muslimer , og jammen er ikke snikskytterne også ekstrem muslim.."

..eh.. ja....

Det er 1,3 MILLIARDER muslimer i verden. Det skulle da bare mangle at de også er representert i terrorisme og f*enskap.

Hitler et al var kristne, Stalin var ateist, alle diktatorene i Latin-Amerika var kristne, osv....

====

Du skriver: "neste gang stemmer jeg frp."

Og hvordan skulle det forbedre verden?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Det jeg lurer på er om det samme kan skje med terroristene..At de etter 3 døgn med syv hundre uskyldige redde mennesker utvikler empati. Og at det blir vanskeligere å gjenomføre drap."

Du skal ikke se bort fra det. Terroristenes syn på "russere" er trolig like forvridd som ditt syn på muslimer....

===

Du skriver: "de på bali var ekstreme muslimer , de i moskva er ekstreme muslimer , og jammen er ikke snikskytterne også ekstrem muslim.."

..eh.. ja....

Det er 1,3 MILLIARDER muslimer i verden. Det skulle da bare mangle at de også er representert i terrorisme og f*enskap.

Hitler et al var kristne, Stalin var ateist, alle diktatorene i Latin-Amerika var kristne, osv....

====

Du skriver: "neste gang stemmer jeg frp."

Og hvordan skulle det forbedre verden?

Med vennlig hilsen

"Og hvordan skulle det forbedre verden?"

Næmmen, det er da innlysende! Ingen fra Stockholm ville giftet seg med sin gisselmann dersom "haterekstremislamister" stemmer Frp!

Og spriten blei innmari billig!

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antiterror

Du skriver: "Det jeg lurer på er om det samme kan skje med terroristene..At de etter 3 døgn med syv hundre uskyldige redde mennesker utvikler empati. Og at det blir vanskeligere å gjenomføre drap."

Du skal ikke se bort fra det. Terroristenes syn på "russere" er trolig like forvridd som ditt syn på muslimer....

===

Du skriver: "de på bali var ekstreme muslimer , de i moskva er ekstreme muslimer , og jammen er ikke snikskytterne også ekstrem muslim.."

..eh.. ja....

Det er 1,3 MILLIARDER muslimer i verden. Det skulle da bare mangle at de også er representert i terrorisme og f*enskap.

Hitler et al var kristne, Stalin var ateist, alle diktatorene i Latin-Amerika var kristne, osv....

====

Du skriver: "neste gang stemmer jeg frp."

Og hvordan skulle det forbedre verden?

Med vennlig hilsen

hvilken verden lever du i?

ja det er mange muslimer i verden. Men det finnes også en bevegelse som består av ekstreme fanatiske islamister som bedriver terror . Denne bevegelsen har islam som endel av sin ideologi

Beskylder slettes ikke alle muslimer for og være like gale.

Men min påstand er at det finnes flere militante islamister enn det finnes militante kristne galninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IdontExist

hvilken verden lever du i?

ja det er mange muslimer i verden. Men det finnes også en bevegelse som består av ekstreme fanatiske islamister som bedriver terror . Denne bevegelsen har islam som endel av sin ideologi

Beskylder slettes ikke alle muslimer for og være like gale.

Men min påstand er at det finnes flere militante islamister enn det finnes militante kristne galninger..

"Enten er du med oss, eller så er du mot oss".

Kristendommen er ik så uskyldig den heller (korstogene f.eks).

Og det er feil å blande religionen inn i dette...

Trur du at de folka i Russland er der for at Allah har bedd dem om det?

Dem er der pga at dem er hellig overbevist om at dem gjør det rette for landet sitt,

Tror faktisk at kristne folk også kan bli like overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken verden lever du i?

ja det er mange muslimer i verden. Men det finnes også en bevegelse som består av ekstreme fanatiske islamister som bedriver terror . Denne bevegelsen har islam som endel av sin ideologi

Beskylder slettes ikke alle muslimer for og være like gale.

Men min påstand er at det finnes flere militante islamister enn det finnes militante kristne galninger..

Du skriver: "hvilken verden lever du i?"

Jeg lever i den virkelige verden. Og jeg har erfaring (fra å ha bodd i ørten land rundt om i verden) og intelligent nok til å skille snørr og barter.

Terroristene i Moskva hadde slettes ikke noe med islam å gjøre. De var en gruppe som er kjent for økonomisk kriminalitet.

===

Du skriver: "Men min påstand er at det finnes flere militante islamister enn det finnes militante kristne galninger.."

I Europa hadde vi ørten millioner "militante kristne galninger" som startet 2. verdenskrig for få år siden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver: "Det jeg lurer på er om det samme kan skje med terroristene..At de etter 3 døgn med syv hundre uskyldige redde mennesker utvikler empati. Og at det blir vanskeligere å gjenomføre drap."

Gislene utvikler Stockholm-syndromet fordi livene deres avhenger av terroristene. For dem er det altså "en klok stategi" å holde seg inne med dem som kontrollerer liv eller død.

Det er mulig at dette er en overlevelses-strategi innebygd i mennesker, som gjør at vi automatisk aksepterte og ble "lojale" ovenfor en ny leder i en stamme. (Slik dyregrupper også har en leder.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror en må skille mellom "vanlige" gisseltagere slik som i Stockholm og politiske og religiøse terrorister slik en så i Moskva.

"Vanlige" gisseltagere har verken et godt eller dårlig forhold til gislene. De er kun et middel for å oppnå det de ønsker som penger eller fritt leide. De er vanligvis heller ikke psykisk forberedt på å komme i en gisselsituasjon. Ofte oppsto denne tilfeldig.

Terrorister som slik en ser det i Moskva har et annet utgangspunkt. De er forberedt både psykisk og fysisk (selv om disse var utrolig amatørmessige). De bør, om de er profesjonelle, være forberedt på at de kan få medmenneskelige følelser og tanker for gislene, spesielt barna. En skal også huske at gislene i dette tilfelle ikke er verdinøytrale, men tvert i mot tilhører "fienden". De er altså mennesker med mindre verdi.

Antallet gisler er også av stor betydning. Om en tilbringer en kritisk situasjon over lengre tid med en eller noen få mennesker, kan en ikke unngå at det oppstår en viss kontakt. Personene skifter langsomt fra å være fienden til å være enkeltmennesker med enkeltskjebner, kanskje ikke så ulik terroristenes. Dessuten får en enten en liker det eller ikke et skjebnefellesskap. Både terroristenes og gislenes skjebne bli avhengig av myndighetenes beslutninger og handlinger.

I en situasjon med 30-50 terrorister og 700 gisler blir det langt lettere å holde gruppene adskilt samt opprettholde følelsen av de 700 som en gruppe fiender og ikke som enkeltmennesker.

Det er sannsynligvis psykologisk enklere å slippe en atombombe over Bagdad enn å drepe en enkelt ubevepnet person foran deg med kviv.

Det er utarbeidet veiledere i hvordan en i en gisselsituasjon skal opptre for å øke sanssynligheten for å overleve samtidig som en i sitt indre holder fast ved de faktiske forhold om hvem som er gode og onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firebird

"Og hvordan skulle det forbedre verden?"

Næmmen, det er da innlysende! Ingen fra Stockholm ville giftet seg med sin gisselmann dersom "haterekstremislamister" stemmer Frp!

Og spriten blei innmari billig!

;o)

Det finnes muslimske drittsekker,

det finnes kristne drittsekker,

det finnes jødiske drittsekker

det finnes drittsekker i alle religioner og samfunnslag.

Det vil alltid finnes drittsekker i alle religioner og samfunnslag.

vi må lære oss å skille mellom religion og politikk. gisseltakerne i moskva kunne nok like gjerne ha vært hinduer - og fortsatt ville det vært like forjævlig ille.

Og det politiske budskapet ville fortsatt ha vært det samme - "stop krigen i landet vårt!"

Dette er mitt personlige synspunkt , bare for å ha det sagt...er ikke ute etter å støte noen , vil bare si hva jeg tenker.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes muslimske drittsekker,

det finnes kristne drittsekker,

det finnes jødiske drittsekker

det finnes drittsekker i alle religioner og samfunnslag.

Det vil alltid finnes drittsekker i alle religioner og samfunnslag.

vi må lære oss å skille mellom religion og politikk. gisseltakerne i moskva kunne nok like gjerne ha vært hinduer - og fortsatt ville det vært like forjævlig ille.

Og det politiske budskapet ville fortsatt ha vært det samme - "stop krigen i landet vårt!"

Dette er mitt personlige synspunkt , bare for å ha det sagt...er ikke ute etter å støte noen , vil bare si hva jeg tenker.

Vennlig hilsen

Du tenker kloke tanker.

Du kommer nok aldri til å stemme FRP!

Stolt av deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...