Gå til innhold

når folk tror borderline er det samme som psykopati - NHD - hjelp!!!


Gjest firebird

Anbefalte innlegg

Gjest firebird

Så var jeg tilbake her på dol for noen få dager. Fint å se at det fremdeles står til liv, både med NHD og dere andre.

Jeg har et "lite" problem som jeg håper å få svar på.

Jeg har hatt borderline diagnosen tredd over hue i snart 12 år ( eller noe sånt). Som regel går det greit å forklare folk hva BD går ut på osv osv , men nå sliter jeg virkelig med en person som er min primærkontakt i det miljøet jeg befinner meg i.

Vedkommende har overhode ikke særlig store kunnskaper om psykiske lidelser, og tror tydeligvis fast og bestemt på at borderline er det samme som psykopati/antisosial personlighetsforstyrrelse.

Hvordan i all verden skal jeg definere BD for vedkommende?

Jeg skal ærlig innrømme at enkelte av oss med BD kan virke både kalde, kyniske, samvittighetsløse og det som verre er i enkelte tilfeller, men at antisosial pers.forst. og borderline kan sies å være samme sak , det er jeg ikke enig i.

Diagnosekriteriene er jo også ganske klare.

Jeg sitter som mange av dere vet, "inne" og man skulle kanskje tro at de ansatte i slike anstalter har et minimum av peiling når det gjelder psykiske lidelser. Men den gang ei. Heldigvis er jeg ute av det systemet om 5 mnd, men det å bli kalt psykopat og empatiløs når jeg slettes ikke er det, det er vanskelig å leve med.

Jeg har vurdert å få psykiateren jeg går hos til å informere personalet, men er ikke sikker på om det er det riktige å gjøre. Jeg er ikke alene om å ha BD i den anstalten jeg sitter i - vet om 4 til (minst) som sliter med BD og de har det mye verre enn meg selv.

Men hjelp får de allikevel ikke, tro det den som vil..

Noen ganger lurer jeg på om jeg burde ha vært innlagt i psykehus istedet for å sitte bak lås og slå, men langvarige innleggelser er , som jeg har forstått, ikke å anbefale i BD tilfeller. I et psykehus ville i hvert fall de ansatte ha greid å skille mellom de ulike personlighetsforstyrrelsene!!!

Kanskje kunne jeg ha vært i en sikkerhetsavdeling, men jeg tviler på om jeg er "syk" nok til det. Vanlige psykehusavdelinger vegrer seg som regel mot å ta i mot fanger, noe som er ganske forståelig.

Jeg orker bare ikke å fortsette å finne meg i drittkasting fra ansatte som ikke har peiling på hva de snakker om.

Forskjellen på BD og antisosial pers.forst.burde være temmelig klar hvis man har litt peiling.

Men hva når folk ikke skjønner , eller ikke vil skjønne?

Hva når de sier ting som "hva vet vel en psykiater/psykolog bedre enn oss/meg?"

Jeg blir sprø og deppa og nervøs av å måtte forsvare og forklare meg om hvorfor ditt og hvorfor datt.

Finnes det et eller annet lettfattelig oppslagsverk om psykiske lidelser/personlighetsforstyrrelser , som kanskje fangselsansatte kan lese og forstå?

Selv om jeg er så godt som "frisk" fra min BD, svinger selvsagt livet likevel i såpass stor grad at det hender jeg får trøbbel. Å skylde på at jeg gjør dumme ting fordi jeg har BD, blir for dumt. Men jeg skulle ønske at jeg kunne gi min primærkontakt en god forklaring og definisjon av problemet borderline, uten så alt for mye styr.

Kan du forsøke å svare meg, NHD??? Dette ble litt rotete, er usikker på om du skjønner hva jeg mener...

På forhånd takk for svar.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trrrish

Herregyd!!!!!!!!! jeg føler virkelig med deg!!!!!!!!!!!! FOr noen ONDE krek som jobber i deg ifengselet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

onde krek som jobber med deg i fengselet, ikke I deg unnskyld den der kan misforståes beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregyd!!!!!!!!! jeg føler virkelig med deg!!!!!!!!!!!! FOr noen ONDE krek som jobber i deg ifengselet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trrrish - Va det der ironi, eller? I såfall synes æ ikkje det va pent gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Trrrish - Va det der ironi, eller? I såfall synes æ ikkje det va pent gjort.

øh hva mener du?? om det er ironisk at jeg synes de er onde som kaller henne psykopat?? nei det var ikke ironi det! snille folk går ikke runtd å kaller folk psykopat! skjønner ikke helt..kanskje du misforsto setningnen min eller den var lit klønete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vennen :-)

Hmm...jeg vet ikke jeg...

Hjalp noe av det jeg sendte deg?

Jeg kan sikkert se om jeg finner noe mer lettfattelig, men borderline er jo som du vet utrolig komplisert å skjønne. Det er mange svært erfarne behandlere som ikke kan gi noe godt svar. Og når du snakker om de folka der, så virker det ikke akkurat som om de holder til i det øverste sjiktet for eq og iq.

Jeg vet jammen ikke om det vil hjelpe å forklare dem, det ligger vel noe i det at vi må møtes der vi er og ikke der vi var for to minutter siden. Sånt blir slitsomt å forklare for folk som slår hardt ned på det aller minste.

Jeg skal prøve å finne på noe smart til tirsdag, så snakkes vi da.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes endel lettleste informasjonsbrosjyrer, bla en som heter personlighetsforstyrrelser(tror jeg), som rådet for psykisk helse utgir.

Kanskje blir det lovlig tung lesning for disse mentale lettvektere av noen fengselsbetjenter, men det er verdt forsøket.

Fytte grisen så opprørt jeg er på dine vegne!

Ønsker deg virkelig lykke til! Ikke gi deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes endel lettleste informasjonsbrosjyrer, bla en som heter personlighetsforstyrrelser(tror jeg), som rådet for psykisk helse utgir.

Kanskje blir det lovlig tung lesning for disse mentale lettvektere av noen fengselsbetjenter, men det er verdt forsøket.

Fytte grisen så opprørt jeg er på dine vegne!

Ønsker deg virkelig lykke til! Ikke gi deg!

Godt svar fra deg, atter en gang.

Skal prøve å få tak i brosjyren du skriver om. Kan være veldig nyttig lesing for fengselsbetjenter, og også for pårørende.

Er stolt dragemamma til en liten firebird.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar fra deg, atter en gang.

Skal prøve å få tak i brosjyren du skriver om. Kan være veldig nyttig lesing for fengselsbetjenter, og også for pårørende.

Er stolt dragemamma til en liten firebird.

Du er en herlig drage du!!

*klem til deg og lilledragen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...