Gå til innhold

P-piller kontra spiral?


Pippil

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 21 år som nå har gått på p-piller i 1 år. Jeg har et fast forhold)Ettersom jeg har migrene liker jeg ikke helt å gå på p-piller da jeg vet at dette kan øke risken for blodpropp. Jeg har snakket med legen min om dette, og spurt om spiral er et alternativ, men han sier at jeg ikke skal bekymre meg, og at spiral kan gjøre meg steril. Min mamma som også er migrenpasient startet med spiral når hun var på min alder og hun fikk ikke den beskjeden. Hva mener du er riktig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Vil ikke anbefale deg å bruke spiral før du har fått barn.Jeg snakker av erfaring.Legen min ga meg det samme rådet som du nå har fått, men jeg valgte likevel å bruke spiral.Jeg ble advart om at jeg kunne bli steril.Når jeg siden ønsket barn,fikk jeg det ikke.Laparascopi viste at jeg blant annet hadde tett eggleder som kan skyldes innfeksjon forårsaket av nettopp spiral.Etter 8 år som ufrivillig barnløs, ble jeg gravid og fikk barn etter prøverørsbehandling.Har tenkt mye i disse årene på om det var spiralen som gjorde meg ufrivillig barnløs.Unner ingen å oppleve det jeg har vært igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil ikke anbefale deg å bruke spiral før du har fått barn.Jeg snakker av erfaring.Legen min ga meg det samme rådet som du nå har fått, men jeg valgte likevel å bruke spiral.Jeg ble advart om at jeg kunne bli steril.Når jeg siden ønsket barn,fikk jeg det ikke.Laparascopi viste at jeg blant annet hadde tett eggleder som kan skyldes innfeksjon forårsaket av nettopp spiral.Etter 8 år som ufrivillig barnløs, ble jeg gravid og fikk barn etter prøverørsbehandling.Har tenkt mye i disse årene på om det var spiralen som gjorde meg ufrivillig barnløs.Unner ingen å oppleve det jeg har vært igjennom.

Takk får rådet "kosi"

Et av mine største ønsker her i liver er å bli mamma, så da forsett jeg nok på p-pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis kvinnen har migrene med 'aura' (forvarsler med f.eks. synsforstsyrrelser) fraråder man p-pillen. Det er korrekt at spiralen kan øke risiko for sterilitet, men det skyldes at man har pådradd seg en infeksjon. Hvis man lever i et stabilt forhold med samme partner og ingen har chlamydia, skulle det ikke være noen stor risiko. Du kan som alternativ bruke minipille eller p-sprøyte.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk får rådet "kosi"

Et av mine største ønsker her i liver er å bli mamma, så da forsett jeg nok på p-pillene.

Jeg har auta før jeg får migreneanfallene. Hvordan fungere mini-piller og p-sprøyter sammenlignet med p-piller da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...