Gå til innhold

har jeg bipolar lidelse?


Gjest lærerflukt

Anbefalte innlegg

Gjest lærerflukt

Er en mann som ble tvangsinnlagt for et år siden. Ca 3 mnd før jeg ble tvangsinnlagt så skrev en lege ut efexor 75 mg. Tok en tab hver dag og merket at jeg ble høyere og høyere. Det endte med akutt manisk psykose og jeg ble tvangsinnlagt. På syke huset ble jeg kraftig medisinert med orfiril, nozinan, cicordinol(gikk som en gammel kjerring, ble veldig stiv av cisordinol) rivotril og imovane. Begynte senere med Lithium i steden for orfiril. Psykiateren der sa jeg var bipolar 1. Jeg mener bestemt at efexoren har skylden for at jeg fikk en manisk psykose. Jeg svelger en og en halv lithium om morgen og en(83mg) om kvelden har jeg gjordt ca 1 år nå. jeg fungerer bra med Lithium men jeg tror ikke jeg har en bipolar 1 sykdom. Hva mener du NHD? Jeg var deprimert før jeg begynte på efexor i noen år og brukte fluanxol og truxal. Jeg ser ingen grunn til å slutte med lithium, da det virker veldig antidepressivt på meg og jeg er i fin form. Det som plager meg er sosial fobi. Finnes det noe antideppresiva som jeg kan ta for dette? Vet at det er skummelt og ta det hvis man har bipolar lidelse.Men som sagt så tror jeg ikke jeg har denne sykdommen. Har aldri hatt oppturer eller nedturer verken før eller etter jeg ble lagt inn, kun depresjon. kan jeg gå ned til en morgen i steden for en og en halv. Tror jeg hadde 0.7 i verdi. Hvis jeg trapper ned til en om morgen og en om kvelden så får jeg kanskje en verdi på 0.4-0.5 som er ideelt?

Håper på svar. Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, du har bipolar lidelse. Etter min mening har du bipolar III (mani utløst av antidepressiva).

Dual action preparater som Efexor har ca 4 ggr større risiko for å utløse mani hos disponerte enn det SSRI har.

Med litium er du langt bedre beskyttet mot mani enn du var uten. Derfor burde du kunne forsøke SSRIet Seroxat som er førstevalg ved sosial fobi.

Spesielt om du begynner med Seroxat, vil jeg advare mot å gå ned i litiumdose, men også uten dette er en rduksjon skummel.

En slik doseendring som du nevner vil senke konsentrasjonen med ca 20% til ca 0,55. Det synes jeg er noe for lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...