Gjest hattifnatt Skrevet 27. oktober 2000 Del Skrevet 27. oktober 2000 Jeg har bedt allmennlegen min (som vikarierer for en lege jeg har brukt i mange år) om kopi av journalen min fordi jeg ønsker å skifte lege. - Hva har jeg krav på å få kopi av? Kun det legene selv har skrevet - eller det som de også har mottatt av epikriser ol. fra sykehus etc.? - Legen jeg har bedt om journalkopi fra, er vikar for min vanlige lege. Han vil ikke følge det hun hadde bestemt vedr. medisiner og oppfølgning. I den forbindelse vet jeg at den forrige legen skrev et notat til vikarlegen om hva slags opplegg vi var blitt enige om - og at dette ble lagt i min journal. Har jeg krav på å få kopi av dette notatet? (Dette notatet vil være en god hjelp for meg når jeg skal begynne hos en ny lege.) - Den forrige legen har for noen år siden forelagt min behandling for Helsetilsynet, og jeg vet at Helsetilsynet "godkjente" behandlingen. Har jeg krav på å få utlevert dette brevet fra Helsetilsynet? - Jeg ba om jorunalkopi for snart to uker siden - men i følge legesekretæren har ikke legen villet "frigi" den ennå. Hvor lang tid kan han med rimelighet bruke på å få den oversendt til meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7892-kopi-av-journal/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 27. oktober 2000 Del Skrevet 27. oktober 2000 Til hattifnatt Rimelig tid for oversendelse av journal vil etter min mening være 1-2 uker. Jeg kjenner jo ikke i detalj til innholdet i din journal, men en hovedregel er at du har innsyn og rettmessig aksept til å lese og /eller hente ut kopi av journalen hvis du ønsker å skifte lege. I noen tilfeller vil man kunne dvele ved utlevering av epikriser fra sykehus og journalnotater som er skrevet av andre. Det gjelder også noen særregler ved psykiatriske journaler. Hvis dette blir et problem vil jeg råde deg til å ta opp saken med lokale helsemyndigheter eller Helsetilsynet. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7892-kopi-av-journal/#findComment-38053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Llora Skrevet 31. oktober 2000 Del Skrevet 31. oktober 2000 Til hattifnatt Rimelig tid for oversendelse av journal vil etter min mening være 1-2 uker. Jeg kjenner jo ikke i detalj til innholdet i din journal, men en hovedregel er at du har innsyn og rettmessig aksept til å lese og /eller hente ut kopi av journalen hvis du ønsker å skifte lege. I noen tilfeller vil man kunne dvele ved utlevering av epikriser fra sykehus og journalnotater som er skrevet av andre. Det gjelder også noen særregler ved psykiatriske journaler. Hvis dette blir et problem vil jeg råde deg til å ta opp saken med lokale helsemyndigheter eller Helsetilsynet. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Vil bare gi deg et tips om å henvende deg skriflig til legekontoret. Ofte er de avvisende ved muntlig forespørsler om kopi av journal, men skriftlige henvendelser _kan_ de ikke overse. De plikter å gi kopi av journalen til pasienten ved forespørsel. Mulig du må betale litt for kopien, 50-100 kroner eller noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7892-kopi-av-journal/#findComment-39030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.