Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? NHD/andre


hyperaktiv!!

Anbefalte innlegg

hei, lurte på om noen hadde noen tips til meg, jeg.

jeg er sytten år gammel jente og er redd for at jeg kan ha bipolar lidelse. Egentlig er det vel ikke jeg som er bekymret, men venner og bekjente. Så jeg blir jo litt bekymret jeg også da for hva hvis de har rett??

Jeg har masse energi og til tider sover jeg lite. energien går utover skolearbeidet, jeg sitter ofte og omtrent hopper på stolen fordi jeg ikke klarer å holde meg i ro. jeg har samtidig verdens høyeste ambisjoner og vil gjerne bli president i usa så jeg kan bestemme masse!! (det er dette som bekymrer vennene mine mest)

ander ganger er jeg kjempedeprimert. jeg har tre selvmordsforsøk bak meg. Moren min vet dette, men jeg har aldri fått hjelp. (hun sa hun ikke respekterte meg og masse rart, det er kanskje derfor jeg ikke vil fortelle om bekymringene mine.) jeg skader meg selv en del i depressive perioder så jeg har min fulle hyre med å skjule skadene. før jeg igjen er på toppen...

venninna mi skulle absolutt dra meg med til skolelegen for å få meg sjekket. vi skal dit om noen dager i hovedsak på grunn av noe annet, men jeg er livredd for at hun skal ta det opp. Hva kan skje?? Hvordan kan man få diagnostisert manisk depressiv? Kommer jeg til å bli sendt til psykiater eller holder det med psykolog? Kommer familien til å få vite at jeg er gal? Er det sant at man kan bli tvangsinnlagt eller at legen kan koble inn barnevernet/politiet for at man skal bli behandlet ved bipolar lidelse? hører så mye rykter så jeg vet ikke om jeg vil ta det opp med en lege???

vær snill å svar meg, noen!!

er litt redd for meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

drops1365380397

Hallo Hyperaktiv.

Det er ikke umulig at du har en bipolar lidelse. Skolelegen kommer til å skrive en henvisning til psykiater for utredning. Dette innebærer blodprøver, og en generell medisinsk undersøkelse for å utelukke stoffskiftesykdom, svulster og whatever, pluss samtale med psykiater. Hvis psykiateren kommer frem til at du er bipolar (dette KAN ta litt tid) blir du tilbudt medisiner og samtaleterapi (for motivering til videre behandling). Psykologer har nok ikke så mye å tilby da det først og fremst er behandling med stemningsstabiliserende meds som er det som funker best, + muligens anti dep hvis dep. er av den TUNGE sorten. Dette kommer litt an på hvilken type BP du har, svinger det ofte? Hvor høyt og hvor lavt? Høyt og lavt samtidig? osv.

Du er ikke gal. Hvis man svinger høyt eller lavt nok, inn i en psykose, kan man vel defineres som gal der og da, men psykoser vedvarer ikke. Tvangsinnlagt kan du kun bli hvis lege/psykiater tror det er en overhengende fare for selvmord eller at man kan skade andre. Ved akutte psykoser er det også rett inn.

Rykter må du ikke høre på i det hele tatt, SNAKK MED LEGEN DIN! Du SKAL henvises til psykiater ved mistanke om BP. Ett av problemene ved bipolar affektiv lidelse er at man ikke søker profesjonell hjelp, mange er redd for stigmatisering (med rette, men det MÅ man lære seg å drite i). Noen av "triksene" for å kunne leve helt greit med en bipolar lidelse er riktig medisinering og KUNNSKAP, man MÅ lese, man MÅ samarbeide med psykiateren sin, man MÅ bli ekspert på sin egen sykdom, man MÅ ta medisinene sine (til samme tidspunkt hver dag) osv. Har man selv et høyt kunnskapsnivå er sjansen for å få stilt feil diagnose mindre. Familien din får vite at du er psyk hvis du forteller dem det. (Eller de får det konstatert med selvsyn hvis du går inn i en psykotisk episode, heh).

Trist at moren din ikke tar selvmordsforsøkene og problemene dine alvorlig. Hva kan jeg si?

Er psykisk lidelse noe som går igjen i slekt/familie?

Forøvrig kan jeg anbefale bøkene til Kay Redfield Jamison. Hun er psykiater og lever utmerket med sin Bipolar I. Hun eter meds og har det helt max, ingen flere maniske psykoser. Hun er en av autoritetene innen BP.

Det er ikke "farlig" å gå til legen. Det er farlig å ikke gå til legen.

Håper jeg svarte¨på noe av det du spurte om. Ta ansvar for deg selv, og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drops1365380397

Hallo Hyperaktiv.

Det er ikke umulig at du har en bipolar lidelse. Skolelegen kommer til å skrive en henvisning til psykiater for utredning. Dette innebærer blodprøver, og en generell medisinsk undersøkelse for å utelukke stoffskiftesykdom, svulster og whatever, pluss samtale med psykiater. Hvis psykiateren kommer frem til at du er bipolar (dette KAN ta litt tid) blir du tilbudt medisiner og samtaleterapi (for motivering til videre behandling). Psykologer har nok ikke så mye å tilby da det først og fremst er behandling med stemningsstabiliserende meds som er det som funker best, + muligens anti dep hvis dep. er av den TUNGE sorten. Dette kommer litt an på hvilken type BP du har, svinger det ofte? Hvor høyt og hvor lavt? Høyt og lavt samtidig? osv.

Du er ikke gal. Hvis man svinger høyt eller lavt nok, inn i en psykose, kan man vel defineres som gal der og da, men psykoser vedvarer ikke. Tvangsinnlagt kan du kun bli hvis lege/psykiater tror det er en overhengende fare for selvmord eller at man kan skade andre. Ved akutte psykoser er det også rett inn.

Rykter må du ikke høre på i det hele tatt, SNAKK MED LEGEN DIN! Du SKAL henvises til psykiater ved mistanke om BP. Ett av problemene ved bipolar affektiv lidelse er at man ikke søker profesjonell hjelp, mange er redd for stigmatisering (med rette, men det MÅ man lære seg å drite i). Noen av "triksene" for å kunne leve helt greit med en bipolar lidelse er riktig medisinering og KUNNSKAP, man MÅ lese, man MÅ samarbeide med psykiateren sin, man MÅ bli ekspert på sin egen sykdom, man MÅ ta medisinene sine (til samme tidspunkt hver dag) osv. Har man selv et høyt kunnskapsnivå er sjansen for å få stilt feil diagnose mindre. Familien din får vite at du er psyk hvis du forteller dem det. (Eller de får det konstatert med selvsyn hvis du går inn i en psykotisk episode, heh).

Trist at moren din ikke tar selvmordsforsøkene og problemene dine alvorlig. Hva kan jeg si?

Er psykisk lidelse noe som går igjen i slekt/familie?

Forøvrig kan jeg anbefale bøkene til Kay Redfield Jamison. Hun er psykiater og lever utmerket med sin Bipolar I. Hun eter meds og har det helt max, ingen flere maniske psykoser. Hun er en av autoritetene innen BP.

Det er ikke "farlig" å gå til legen. Det er farlig å ikke gå til legen.

Håper jeg svarte¨på noe av det du spurte om. Ta ansvar for deg selv, og lykke til.

PS,

du er ikke psyk nok til å få jobben som President I USA, så du må nok prøve å finne noe annet å pussle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drops1365380397

Du skal gjøre akkurat det drops skriver. Bedre kan det ikke formuleres.

Tusen takk Nils Håvard. Setter utrolig stor pris på å få en så positiv tilbakemelding. Denne dagen har jeg følt meg mer stabil og normal enn på lenge, og da jeg leste svaret ditt følte jeg meg bare enda bedre. Trenger en "pust i bakken" av og til. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...