Gå til innhold

Drømme-terapi.


ulva

Anbefalte innlegg

Dette gjelder dessverre terapi i drømmer, og altså ikke en oppskrift på drømme-terapi :-D

Hadde en merkelig drøm om psykiateren min, hvor vi som vanlig var svært uenige om terapien og hvordan den skulle legges opp. Han påstod at jeg analyserte for mye, og hadde derfor gått bort fra det å forsøke å få mening ut av noe, og heller begynt med noe han kalte "forvirrings-terapi". Det gikk ganske enkelt ut på å gjøre pasienten mest mulig forvirret, og siden se hva som kom ut av det.

Dette syntes jeg var en usedvanlig dårlig terapi, nettopp fordi jeg var så forvirret - og dermed frustrert og dypt deprimert. Men han syntes dette hadde vært virksomt, og ville ikke slutte med det. Nå lurer jeg på om alt rotet hans endelig har tatt knekken på meg - og trengt inn til det dypeste av bevisstheten. Føler meg fortsatt fryktelig forvirret -selv om han er klarere enn noensinne om hva han mener. Akkurat nå forvirrer jeg kanskje meg selv mer enn han gjør, og likevel er det han som får rollen i drømmen. Nei, jeg føler meg ikke trygg på ham og ikke sikker på ham.

Noen som har noen kommentarer? Er det god terapi å gjøre pasienten så forvirret? Som et slags konstruktivt kaos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Ulva

Bare et kort svar denne gang.

Jeg hadde i mine timer hos psykologen en sterk "anelse" at han ville utfordre meg, eller rett og slett påvirke meg i den retning å få ut sinne (hadde iflg. psykologen problem med å konfrontere). Han innrømmet at han forsøkte å få meg sint, for meg virket dette mot sin hensikt. Jeg fant ut at det hadde ingen hensikt å bli sinnt når dette var formålet hans. Følte meg også forvirret av terapien, følte der og da at den ikke ga meg noe.

Det det hele endte med var at jeg sluttet. Han ble frustrert og tok det ut den siste timen, med å fortelle meg at jeg aldri ville bli frisk og få et godt liv.

Forsøker med dette å si at noen ganger tror jeg ikke psykolog/psykiater er den rette personen til å være allviter. Det er derimot "pasienten" som skal komme fram til noe etter timen, og som skal finne sine egne løsninger.

Det beste er vel at du føler det gir deg noe?

Håper du får den hjelp du behøver, lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforsto jeg noe? Jeg forsto det først som om dette med 'forvirringsterapi' var noe du hadde drømt?

Men så stilte du spørsmål som tydet på at det er noe som han praktiserer i virkeligheten.

Hvis han gjør det i virkeligheten så kan du jo si at du ikke føler deg bekvem med det. Så er han klar over det enten han velger å fortsette med det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforsto jeg noe? Jeg forsto det først som om dette med 'forvirringsterapi' var noe du hadde drømt?

Men så stilte du spørsmål som tydet på at det er noe som han praktiserer i virkeligheten.

Hvis han gjør det i virkeligheten så kan du jo si at du ikke føler deg bekvem med det. Så er han klar over det enten han velger å fortsette med det eller ikke.

Nei, det var en drøm - men som alle drømmer, gjenspeiler den noe om virkeligheten. Det var det jeg gikk over til å beskrive. Drømmen gjenspeiler den forvirringen psykiateren min tilfører meg; selvsagt ikke med vilje! Tror nok ikke han er så mye for noen "forvirringsterapi" i virkeligheten - han er mest fokusert på dynamisk psykoterapi.

I det siste halve året - minst! - har han rotet fryktelig med alt. Den ene timen er jeg nesten friskmeldt, og den neste skal jeg legges inn i månedsvis. Slikt er forvirrende. Det har derfor tatt meg lang tid å forstå hvor syk jeg egentlig er. Synes drømmen kom på et merkelig tidspunkt - men kanskje er det slik at han fortsatt forvirrer meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...