Gå til innhold

gledesløst


Bernt1365380402

Anbefalte innlegg

Bernt1365380402

Hei. Jeg er en mann på 24 som har vært deprimert og blottet for selvtillit i over ett år nå. Dette går etter hvert ut over kjærlighetslivet, studiene, fritidsaktivitetene.. osv. Føler ikke glede over noe lenger, og tror ikke jeg duger til noenting. Flere av vennene mine har tatt til orde for at jeg tar grundig feil når jeg tenker så nedsettende om meg selv, at jeg bare må forandre på måten jeg ser på meg selv nå, så ligger alt til rette for at jeg skal få et godt liv. De sier at jeg bør oppsøke en psykolog, så kanskje det kan ordne seg. Jeg tror vel ikke akkurat på at noen skulle klare å trylle på meg selvtillit og glede, men det går vel an å prøve.. Jeg lurer i den sammenheng på hvordan jeg går frem for å få timer hos psykolog? Må jeg til fastlegen først? Vil nødig bry andre med mine teite problemer da, og jo færre, jo bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du.

Fint at du hører på vennene dine og tar mot til deg med å oppsøke hjelp. Det første du må gjøre er å bli kvitt tanken med at du bryr legen med dine problemer. Han er til for akkurat det vet du. Med min lille viten kan jeg fortelle at du aller helst bør gå gjennom legen din, da får du rekvisisjon til behandler og det vil koste deg mindre. Det er private psykologer som tar inn pasienter, men mange av disse har ikke refusjonsordning slik at du må betale alt selv, og det kan bli mange penger etterhvert. Og du..husk legen din har taushetsplikt så det blir ikke så mange til som vet. Er du ikke fornøyd med behandleren din etterhvert så prøver du å bytte. Du høres veldig oppegående ut og det høres ut som at du har et fint nettverk av kamerater, og du er oppsatt selv på å få hjelp så dette kan nok så absorlutt gå bra for deg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Gledesløshet, anhedoni, er sannsynligvis det viktigste og mest oversette av alle depresjonssymptom.

De som er plaget av depresjoner bør søke hjelp. Kognitiv psykoterapi er en god ide. Fastlegen kan henvise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...