Gjest jidieh Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Hei! Nå har det blitt så ille at jeg bare må spørre noen om det er normalt... Er det normalt å være 22 år og i så dårlig fysisk form at det å reise seg opp å skulle gå 10-20 meter i normalt tempo gjør deg anpusten, stiv i musklene og tildels svimmel? Bøye seg for å knyte skolissene med samme resultat? Gå fra parkeringsplassen og inn (ca 50 meter), men må ta en pause før den ene trappa opp til inngangsdøra? OK, jeg innrømmer at jeg ikke trener - men en av grunnene til det er at jeg blir så fryktelig sliten, veldig fort. Det er ikke lett å finne noe som passer. Men jeg vet om mange som heller ikke trener og lever omtrent slik som jeg, som ikke ser ut til å ha lignende problemer. Jeg er 169 cm høy og veier ca. 63 kg. I vår slanket jeg meg 8 kilo ved hjelp av mye trening - men jeg fikk likevel ikke bedre kondisjon av den grunn. Jeg trente 1 time gange med puls ca. 150 slag/min , 3 ganger i uka. Jeg spiser normalt, har en datter på 16 måneder og er student. Jeg har hatt det slik i flere år - kanskje 5-6 år. Jeg fikk kyssesyka da jeg var 13 (og da trente jeg langrenn og ballett hver dag), og etter det har jeg aldri følt at jeg har hatt normalt god kondisjon. Men det er det siste året at det har blitt skikkelig ille. Jeg kvier meg for å gå til fastlegen min, fordi jeg synes rett og slett at det er pinlig å være i så dårlig form. Vil legge til at når jeg går, har jeg lagt merke til at det blir litt bedre hvis jeg lar meg selv bli anpusten og stiv én gang i begynnelsen (puls ca. 190-200). Etterpå går ikke pulsen like raskt opp igjen. Jeg blir tung i pusten og stiv i kroppen av å plukke opp leker etter datteren min - altså av å gjøre helt dagligdagse ting. Tror du jeg bare er i skikkelig elendig form og bare trenger å trene? Eller kan det være noe annet i veien? Vil legge til at jeg ikke får "hylende" pust - med mindre jeg er forkjølet. Hvis du mener det er bare dårlig trening, kan du da gi meg et tips om hvordan å trene opp kondisjonen uten å ta drepen på treningslysta? Ønsker sterkt å ha et normalt aktivt liv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79224-veeeldig-d%C3%A5rlig-form/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest k33 Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Hei. Du er så ung at selvom du ikke trener så syntes jeg det høres rart ut. Jeg syntes ikke du skulle skamme deg, men gå til legen din og fortell det du skriver her. Kanskje er du i mangel på noe, kanskje trenger du tilskudd på noe. Du burde kanskje spørre om en henvisning til fysikalsk behandling også, der kan du få hjelp til å sjekke kroppen din og lagt opp et treningsprogram som passer deg. Etterhvert kan du trene der "alene" og når det passer deg. Syntes ikke du skal godta situasjonen din som den er i dag, så bruk legen din til det han er der for du. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79224-veeeldig-d%C3%A5rlig-form/#findComment-412316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Det er dessverre ikke mulig å gi deg et godt svar på dette pr. brev. Jeg synes uansett at du bør kontakte legen din for en undersøkelse av hjerte- og lungefunksjon samt en generell helsesjekk. Kredittkortet ditt blir ikke belastet for henvendelsen til Doktor Onlines forum om allmennmedisin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79224-veeeldig-d%C3%A5rlig-form/#findComment-412843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.