Gå til innhold

Er det normalt med tvangshandlinger etter overgrep?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nu

Etter en vanskelig oppvekst , misshandling og overgrep i voksen alder har jeg mange tvangshandlinger.

Ble også missbrukt og misshandlet i flere år av min tidligere mann.

Tvangshandlingene går for det meste ut på hyperrenslighet ( vasker huset ned hver dag) og telling .

Kan ikke la være å telle til et bestemt tall for mange handlinger.

Det kan være i forbindelse med å skru av en plate , vannkranen,microen , etc.

Må også dusje / bade minst 2 ganger daglig!

Kan dette komme av det jeg har gått igjennom?

Fortsetter under...

Mennesker som har tvangshandlinger gjør det gjerne for å få en slags kontroll. De har det gjerne kaotisk nok inni seg med masse tanker og følelser de ikke greier å sortere. Da føles det bra å ha kontroll over det som man har mulighet til å ha kontroll over!

Håper du kommer deg gjennom dette :)

Klem fra meg

Gjest abrigal

Ja, det er normalt.

Det vil ikke si at alle som har opplevd overgrep får slike reaksjoner..., men ja...svært mange får det.

Tvangstanker kommer ofte av at man ønsker å styre ting rundt en...ha kontrollen.

Men problemet er at tvangstanker styrer en og ikke omvendt.

Jeg slet masse med dette for noen år tilbake.

Jeg gikk så til en flink psykolog og lærte å stå i mot tankene. Jeg utfordret dem og gjorde det motsatte av det mønsteret jeg hadde laget. Og vet du hva?...det virket.

Idag har jeg få slike "nykker" igjen...og fordi jeg selv vet så mye om det hele så føler jeg ikke at dette drar meg nedover lengre.

Få tak i hjelp og kom videre i livet.

Oppmuntringsklem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...