Gå til innhold

Sosial angst - usikker som person - HJÆÆLP !!


Gjest klem fra usikker

Anbefalte innlegg

Gjest klem fra usikker

hei

Jeg er ei jente på 29 år og samboer og sliter med et problem som hemmer meg veldig i mitt liv, både jobb og privat.

Som person så trives jeg best i sosiale lag, sammen med venner og familie. jeg liker oppmerksomhet og har masse humor. Jeg ønsker å være mer fremtreden og gi mer av meg selv til folk rundt meg, men pga mitt problem så begrenses dette veldig: fordi:

jeg er liksom så usikker og har dårlig selvtillit. Dette er værre i perioder. Det medfører at jeg isolerer meg veldig, unngår kontakt med folk/venner og familie, osv.

Jeg har egentlig ikke noe dårlig selvbilde - jeg mener selv jeg er ei fin jente med masse humor, humør, flink til veldig mye, er utadvendt, bra utseende, flink til å lytte (god veninne), og masse andre fine gode egenskapet. MEN når det gjelder f.eks. på jobb så tør jeg ikke å snakke i forsamlinger, jeg tør ikke å stille spørsmål i plenum (tror liksom jeg stiller dumme spørsmål), jeg blir brått så usikker så fort jeg er sammen med mange. Noen ganger tør jeg ikke å snakke med folk jeg kjenner på gata og går heller omveier. Kvier meg for å ta telefonen mange ganger, og føler liksom ikke at jeg har noe å si eller bidra med.

Synes det er slitsomt med besøk for jeg føler liksom ikke at det er så givende for folk å komme hit , og jeg anstrenger meg veldig for at folk skal føle seg vel i mitt selskap. jeg føler liksom et ansvar. jeg må prate, være hyggelig, gjerne morsom, og ihvertfall blid og glad - og det å være falsk er jeg ikke noe glad i, og derfor holder jeg meg unna det sosiale når jeg er i en slik periode.

Det er også det som er så rart, for i perioder så er jeg helt fin og er supersosial, har masse selvtillitt, og er veldig trygg, men mest er jeg som beskrevet.

Jeg klarer ikke å være meg selv, og har stort sett veldig vanskigheter med å si i fra om ting, dersom noen sier noe sårende, eller skuffer meg el.l. så tør jeg ikke å si i fra, svelger det heller i meg.

Er også optatt av at det skal virke som alt er så bra. Jeg forteller kun alt som er bra og som jeg kan skryte litt av, og problemer etc. holder jeg for meg selv- for det meste.

Noen ganger gjør jeg ting bare for å kune skryte av det, og ikke nødvendigvis fordi jeg har så lysst selv !!!

MEN, tilbake til den sosiale angsten, jeg blir veldig depreimert av å ha det sånn, det blir en ond sirkel, jeg må komme meg ut av dette.

Kan noen være så snill å fortelle meg hva jeg "lider" av og hva jeg selv kan jobbe med for å bedre dette. Så kan jeg ev. supplere med psykolog etterhvert.

meget takknmelig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke stille noen diagnose for deg. Men det du skriver minner meg veldig om noe jeg har hørt tidligere i forbindelse med gruppeterapi for sosial angst.

Min erfaring er at sosial angst er litt vanskelig å arbeide med helt alene. Man trenger støtte fra en behandler og/eller en gruppe, og der vil man også lære teknikker for å arbeide med problemet.

Jeg synes du skal ta opp problemet ditt med fastlegen din, og be om henvisning til psykolog eller helst til psykiatrisk poliklinikk for utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...