Gå til innhold

Til leger og andre med kunnskap om hoftelidelser blant barn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg takker for svar fra Aanes på innlegget serøs coxitt? Her ble jeg rådet til snarest å ta kontakt med primærlege for å bl.a. fortelle om uendret tilstand hos min sønn på 7 år. Jeg var hos en allmenn lege fredag den 28.10 og fortalte om min bekymring, og for å få rekvisisjon til røntgen. Jeg fikk dette, men også beskjed om at det kunne ta lang tid før sønnen min ble innkalt til røntgen på sykehuset. Han sa også at sønnen min hadde atypisk serøs coxitt, og at han selv ikke trodde det kunne være dette. Når jeg uttrykte bekymring for andre sykdommer og sa at jeg ønsket at sønnen min skulle undersøkes raskt, fikk jeg beskjed om at hvis han f.eks.hadde en reumatiske lidelse ville det ikke spille noen rolle om han fikk diagnosen raskt eller sent, fordi det ikke var noe å gjøre med det. (Annet enn smertelindring.) Videre fortalte han at det ved en eventuell CLP ikke hastet med behandling. Er dette riktig? I de atiklene jeg har lest på nettet, står det at ved CLP er det viktig med avlasting for å begrense skadene? Fordi jeg fremdelse er bekymret, og ikke helt vet om jeg stoler på sistnevnte leges kunnskaper om CLP, skriver jeg tilbake. Skal jeg la det bero, og stole på legen om at det ikke haster, eller skal jeg bestille ny time hos en annen lege?

Vennlig hilsen

for tiden "kverulantisk pasient"

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til cms

Generelt skal jeg være forsiktig med å råde for mye når jeg sitter såpass "på avstand" og ikke kan se og bedømme sykdomsbildet konkret. Jeg ønsker heller ikke å trekke min kollegas vurdering i tvil.

Å berolige herfra er ikke så lett. Jeg vil dog si at hvis dere stadig er bekymret og sønnens smerter ikke bedrer seg nevneverdig kan dere vurdere å oppsøke en annen lege.

Hvis man har diagnostisert CLP er hovedregelen at hofta og benet skal avlastes, eventuelt kan annen behandling komme i tillegg. Du er således riktig informert.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Til cms

Generelt skal jeg være forsiktig med å råde for mye når jeg sitter såpass "på avstand" og ikke kan se og bedømme sykdomsbildet konkret. Jeg ønsker heller ikke å trekke min kollegas vurdering i tvil.

Å berolige herfra er ikke så lett. Jeg vil dog si at hvis dere stadig er bekymret og sønnens smerter ikke bedrer seg nevneverdig kan dere vurdere å oppsøke en annen lege.

Hvis man har diagnostisert CLP er hovedregelen at hofta og benet skal avlastes, eventuelt kan annen behandling komme i tillegg. Du er således riktig informert.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Hei, Ånensen!

Takk for svar.

Jeg fulgte ditt råd og tok på ny kontakt med lege for videre undersøkelser av min sønns plager. Legen skrev henvisning til sykehus.

Jeg har imidlertid via telefon fått vite at det ikke er sannsynlig at han vil få time før jul fordi serøs coxitt ikke er en alvorlig diagnose. Så langt er dette greit, men jeg er, som du sikkert har forstått, bekymret for at det kan være Calve- Legg-P.eller noe annet, og at han da trenger behandling før den tid.

I hele dag har jeg forsøkt å finne ut om noen av legene på sykehuset driver privatpraksis, men hittil uten hell.

Dermed kommer jeg til spørsmålet mitt; Har du privatpraksis i Oslo eller i nærheten? Eller kan du anbefale en annen fremgangsmåte?

Min sønn er fremdelse plaget med til dels store smerter, og våkner noen ganger på nettene pga. av smerter. Haltingen har ikke hverken blitt bedre eller verre.

På forhånd takk for svar.

Vennlig hilsen

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Hei, Ånensen!

Takk for svar.

Jeg fulgte ditt råd og tok på ny kontakt med lege for videre undersøkelser av min sønns plager. Legen skrev henvisning til sykehus.

Jeg har imidlertid via telefon fått vite at det ikke er sannsynlig at han vil få time før jul fordi serøs coxitt ikke er en alvorlig diagnose. Så langt er dette greit, men jeg er, som du sikkert har forstått, bekymret for at det kan være Calve- Legg-P.eller noe annet, og at han da trenger behandling før den tid.

I hele dag har jeg forsøkt å finne ut om noen av legene på sykehuset driver privatpraksis, men hittil uten hell.

Dermed kommer jeg til spørsmålet mitt; Har du privatpraksis i Oslo eller i nærheten? Eller kan du anbefale en annen fremgangsmåte?

Min sønn er fremdelse plaget med til dels store smerter, og våkner noen ganger på nettene pga. av smerter. Haltingen har ikke hverken blitt bedre eller verre.

Vennlig hilsen

Til CMS. Tillater meg å svare på vegne av Ånensen. Ingen av oss legene her har mulighet eller tillatelse til å ta over behandling. I Oslo-området finnes flere privat-praktiserende ortopeder, noen krever lege-henvisning, andre ikke. Vet det finnes noen ortopeder på Lysaker som nylig har åpnet, og ikke har særlig lang ventetid.

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Hei, Ånensen!

Takk for svar.

Vennlig hilsen

Til CMS. Tillater meg å svare på vegne av Ånensen. Ingen av oss legene her har mulighet eller tillatelse til å ta over behandling. I Oslo-området finnes flere privat-praktiserende ortopeder, noen krever lege-henvisning, andre ikke. Vet det finnes noen ortopeder på Lysaker som nylig har åpnet, og ikke har særlig lang ventetid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...