Marte1999 Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Jeg har nettopp vært hos hudpleier som mener jeg har stresseksem. Av egen erfaring anbefalte hun å benytte tetrasyklin oxytytral, noe annet ville ikke virke... Av lege fikk jeg resept på Rozex, og han mente det kunne være rosacea. (Behandling opptil 3 - 4 måneder !) Mitt spørsmål; jeg er sterkt plaget av utslett i ansiktet og ønsker å bli kvitt det så raskt som mulig så jeg kan fungere normalt. Hva anbefaler du ? Hva kommer rosacea av ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79499-behandling-mot-stresseksemrosacea/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Tetracyklin har i tillegg til å være et antibiotikum en generell betennelsesdempende effekt. Det kan derfor ha en viss virkning ved ulike typer eksemer. Jeg er usikker på hva hudpleieren legger i begrepet "stresseksem", men muligens er det såkalt seboreisk eksem - også kalt flasseksem. Denne eksemtypen forverres ofte av stress og er kjennetegnet av flassing og kløe omkring nesevingene, i hodebunnen, øregangen og til en viss grad øverst på brystet. Plagene varierer og skyldes oppblomstring av en soppart (pytyroisporum ovale) som alle mennesker har på huden. Behandlingen er først og fremst bruk av midler som begrenser denne sopparten f.eks. ved bruk av legemiddelet Fungoral. Rosacea er kjennetegnet av tydelige årer i huden, tendens til kviser og fortykning av talgkjertlene på nesen. Årsaken til tilstanden er ikke kjent, men feilbruk av kortison kan hos noen være en medvirkende årsak. Utslettet lindres av antibiotika deriblant tetracyklin og metronidazol. Sistnevnte er virkestoffet i Rozex. Ettersom jeg ikke har sett utslettet ditt kan jeg dessverre ikke gi deg råd om hvilken behandling du vil ha nytte av å forsøke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79499-behandling-mot-stresseksemrosacea/#findComment-415400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.