Gå til innhold

blod i avføringen

Anbefalte innlegg

Hei.

Siden sommer har jeg hatt litt blod i avføringen,men har ikke sett det hver dag.Oftest når avføringen er hard,og da er det blod i sprekkene i avføringen.Den er ganske varierende løs og hard.

Da jeg har tatt Hemo-Fec-prøve to ganger siden sommer,oppdaget jeg slim.Det har vedvart siden.

Er ofte kvalm.Klaget til lege at jeg ofte er svimmel,må bøye meg ned for at det ikke skal svartne.

Legen tok da blodprøve,og prosenten var for lav.Jeg tok jerntilskudd til prosenten ble normal.

Jeg var til konsultasjon hos indremedisiner for tre uker siden,og jeg fikk brev av legen om at jeg nå hadde lite jern i serum(jernlageret?).

Da jeg har vært plaget med begynnende magesår og sure oppstøt/halsbrann,har jeg fått gastroskopi.Legen mente jeg burde ta den undersøkelsen en gang til,for han så noe rødt i halsen.Jeg tror det kunne være fordi jeg blødde så mye under undersøkelsen,for han førte slangen opp og ned så ofte.Jeg brøt meg veldig,og vil helst unngå å ta en slik undersøkelse en gang til.

Har jeg rett til å nekte det,eller kan det få noen følger?

Jeg har ofte vondt i nedre del av magen,rundt mellom hoftepartiet.Særlig når jeg har luft,noe det har blitt mer av,og smerter før jeg må tømme tarmen.

Er redd det kan være symptomer på svulst/kreft,da disse plagene ligner på de min bestefar hadde ved kreftsykdom i magen.

Kan en lege her inne si om det kan være andre sykdommer i tarmsystemet som har slike symptomer?

Er takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7953-blod-i-avf%C3%B8ringen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til ill

Som pasient har du naturligvis rett til å nekte enkelte typer av undersøkelser.

Dog regner jeg med at årsaken til at de vil gjøre en ny prøve er velfundert, bl.a. for å finne sår eller andre slimhinneforandringer hos deg. Man gjør sjelden slike undersøkelser "for moro skyld"!

Blod "PÅ" avføringen skyldes ofte sprekkdannelser, hemorroider eller sår i endetarmsåpningen. Er det derimot blod "I" avføringen betyr det gjerne av blodet har blandet seg med avføringen høyere oppe i tarmen.

Luftplager fra tykktarmen er et ganske hyppig problem. Ofte kan det skyldes urolig mage eller litt dårlig synkronisert peristaltikk/tarmmotorikk. Sjeldnere ser man såkalte divertikler eller polypper eller infeksiøs årsak.

Hvis tarmplagene fortsetter kan det være aktuelt å få utført en røntgenundersøkelse av tarmen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7953-blod-i-avf%C3%B8ringen/#findComment-38334
Del på andre sider

Angående blod i avføring (ikke PÅ),lurer jeg på hva sykdommen kalles når det gjelder betennelse lenger oppe i tarmen.Min lege har undersøkt endetarmen,og det var ikke hemorider der.

Nå er det blod i avføring hver dag med mer smerter litt under og til venstre for navlen.Har også muskel- og leddsmerter/betente ledd.

Jeg kjenner en som hadde samme symptomer som meg,og i tillegg muskel- og leddsmerter.Han fikk medisiner mot betennelse i tarmene,og ble frisk.Han må ta medisin resten av livet.

Er det noen som vet hva denne sykdommen heter?

Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7953-blod-i-avf%C3%B8ringen/#findComment-39592
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Angående blod i avføring (ikke PÅ),lurer jeg på hva sykdommen kalles når det gjelder betennelse lenger oppe i tarmen.Min lege har undersøkt endetarmen,og det var ikke hemorider der.

Nå er det blod i avføring hver dag med mer smerter litt under og til venstre for navlen.Har også muskel- og leddsmerter/betente ledd.

Jeg kjenner en som hadde samme symptomer som meg,og i tillegg muskel- og leddsmerter.Han fikk medisiner mot betennelse i tarmene,og ble frisk.Han må ta medisin resten av livet.

Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen

Til ill vedr blod i avføring. Det finnes mange typer betennelse i tarmene; ulcerøs colitt, Morbus chrohn og divertikulitt, samt en rekke andre mer diffuse. De fleste er av den mer diffuse typen, irritabel tykktarm, og skal behandles med rikelig fiber og gjerne Biola-melk, regelmessig kosthold og mosjon. Årsaken til blod i avføringen skal alltid finnes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7953-blod-i-avf%C3%B8ringen/#findComment-39803
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen

Til ill vedr blod i avføring. Det finnes mange typer betennelse i tarmene; ulcerøs colitt, Morbus chrohn og divertikulitt, samt en rekke andre mer diffuse. De fleste er av den mer diffuse typen, irritabel tykktarm, og skal behandles med rikelig fiber og gjerne Biola-melk, regelmessig kosthold og mosjon. Årsaken til blod i avføringen skal alltid finnes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7953-blod-i-avf%C3%B8ringen/#findComment-39814
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...