Gå til innhold

blod i do

Anbefalte innlegg

Refererer til innlegg 23/10. I dag sved det voldsomt under avføring, og det virket som om noe var til hinder ved endetarmsåpningen. Vannet i klossettskålen var deretter rødfarget av blod, det var faktisk en betydelig mengde blod. Det blødde imidlertid kun i forbindelse med avføringen, ikke etterpå. Sjokkert fikk jeg time hos lege, og endetarmen ble sjekket innenfor en fingerlengde. Han mente blødningen skyldtes rifter og ba meg vaske med klorhexidin og smøre inn med daklami 5 og sopp, og svak eksemsalve, så skulle alt gå i orden.

Men det var altså en betydelig mengde blod i klossettskålen, vannet var farget rødt og avføringen så rar ut, og nå svir det når jeg sitter, og jeg har også lenge hatt problemer med oppblåsthet hver dag jeg ikke trener.

Etter å ha fått ødelagt år av livet (ingen overdrivelse) grunnet helseangst med påfølgende depresjoner, er jeg avhengig av å få en "second hand" opinion av Anker. Bør jeg evt. oppsøke en lege til for å være på den sikre siden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79543-blod-i-do/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Blødninger fra endetarmen skyldes oftest hemorroider eller en rift. De mest alvorlige årsakene er meget uvanlige hos en mann i tyve-årene (alderen du nevner i din forrige henvendelse).

Det hender imidlertid at man i din alder blir rammet av tarmbetennelser som medfører blødninger for eksempel ulcerøs proktitt. Slike betennelser behandles ofte kortisonklyster og/eller tabletter.

Det er derfor greitt at en lege får sett innsiden av endetarmen din slik at man sikkert får fastslått hva som er årsaken til at du blør. Dersom legen kun kjente med fingeren, kan du spørre han om det er mulig å utføre en undersøkelse hvor han kikker inn (såkalt ano/rectoskopi).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79543-blod-i-do/#findComment-415427
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...