Gå til innhold

Behandling av neglsopp og graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som jeg svært gjerne ønsker å få et svar på. Jeg og min mann prøver å bli gravid, og har prøvd i over ett år nå, uten å lykkes. Legen min har også sagt at jeg antakeligvis har neglsopp på noen av tåneglene mine. Jeg har hatt det i 2-3 år, og det blir bare verre og verre. Men legen min sier at man ikke bør gjennomgå noen kur før evt graviditet og amming er forbi. Hvilke skader kan en sånn kur evt gjøre på fosteret?

Jeg har fjernet en eggstokk pga en "tvilling", og har i tillegg endometriose. Legene sa etter operasjonen at de ikke kunne garantere at jeg ble gravid etter ett år. De var ganske lite konkrete om årsaken til dette. Og nå har det gått 2 1/2 år, og jeg har forstatt ikke blitt gravid. Derfor vet jeg ikke om jeg skal "ta meg tid" til en langvarig behandling av neglsoppen, og ta en pause i prøvingen. Hva kan konsekvensene evt bli hvis jeg dropper behandlingen av neglsoppen noen år til?

Har lest et sted at man kan smøre på canesten og ha på plaster, som man skifter daglig. og at dette i løpet av noen uker vil få soppen til å forsvinne? Stemmer dette, og kan dette være skadelig på noe vis? Lurer egentlig også på hvorfor man får neglsopp! Det er noe herk! Er det forresten smittsomt?

Dette ble et lang innlegg med mange spørsmål. Men siden jeg betaler for å få svar håper jeg på å få et utfyllende svar, og ikke bare beskjed om å kontakte legen. For jeg ønsker litt informasjon fra en fagperson. Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79589-behandling-av-neglsopp-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Neglesopp kan forekomme både på fingre og tær. Typisk er at neglene blir tykke og brungule med ujevn overflate. Soppartene som forårsaker neglesopp kan smitte. Den som smittes får ikke nødvendigvis neglesopp. Vedkommende kan i stedet få sopp mellom tærne, og eventuelt deretter sopp i neglene.

Hvis bare en liten del av neglen er rammet, kan man bruke en neglelakk tilsatt et soppdrepende middel. Behandlingen er langvarig, men det er tilstrekkelig å smøre på lakken 1-2 ganger i uken. Produktet heter Loceryl. Middelet bør ikke brukes under graviditet eller amming. Hvilke fosterskader det eventuelt kan gi er ikke sikkert klarlagt.

Hvis man har flere negler med sopp er man best tjent med å forsøke Lamisil tabletter. De er klart mer effektive enn andre kurer og sannsynligheten for tilbakefall er langt mindre. Kuren varer omtrent tre måneder for tånegler. Dette middelet bør heller ikke brukes under graviditet eller amming. Hvilke skader det kan forårsake hos foster eller et ammende barn har man ikke tilstrekkelige kunnskaper om foreløpig.

Alle midlene selges etter resept fra lege. Grunnen er blant at legen først må finne ut om det faktisk er sopp som er årsaken til problemet, eller om forklaringen er en annen hudsykdom f.eks. psoriasis. I så fall er annen behandling nødvendig.

Dersom du venter med å behandle neglesoppen, vil jeg tro at det har lite konsekvenser utover at infeksjonen kan spre seg til flere negler (også hendene) samt forårsake soppinfeksjon i føtter og hender. Det er en til dels plagsom og kosmetisk skjemmende infeksjon, men som regel ufarlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...