Gjest AnnX Skrevet 28. oktober 2000 Del Skrevet 28. oktober 2000 Hei! Jeg har ei datter på 8 år som for en liten stund siden var innlagt på sykehuset her vi bor grunnet en utredning, og det ble i den sammenheng tatt noen blodprøver av henne, og i dag mottatok vi et brev fra vår faste lege hvor det står at sykehuset ber om at Stoffskifteprøvene sjekkes, da de var i "grenseland" Jeg har mottatt en rekvisisjon til poliklinikken hvor det er avhuket på flg.: Trijodthyronin (T3) , Thyroxin (T4), Fri-thyroxin (f-T4), TSH samt Thyreoidea antistoff ++++++++++ I brevet fra legen står det at dette med stoffsikifte i grenseland ofte ikke betyr noe, men bør sjekkes, men det er jo tydelig at det faktisk er noe som kan være feil siden vi blir bedt om å sjekke dette, og hva kan i så fall dette være? Jeg er helt klar over at det selvfølgelig ikke kan svares på dette konkrete tilfellet sånn uten å vite noe mer, men hva kan generelt være feil når det er noe med stoffskifte på så små barn? Jeg er faktisk litt bekymret for dette, og håper å få et svar på hva dette kan bety, man er jo ofte redd for ting en ikke føler at en har helt kontroll på. Kjempetaknemlig for svar ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7963-spm-til-legenestoffskiftefeil-hos-barn8%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 29. oktober 2000 Del Skrevet 29. oktober 2000 Til AnnX Når stoffskifte blir målt i "grenseland" er det naturlig at dette sjekkes påny, spesielt fordi din datter er under utredning. Jeg antar da at stoffskifte var i nedre del av referanseområdet. Lavt stoffskifte kan oppstå pga en virusinfeksjon i skjoldbruskkjertelen (da ofte forbigående). Det sees også i langt mer sjelden grad ved såkalt "autoimmun sykdom" hvor kroppen "angriper seg selv". Symptomer på lavt stoffskifte hos barn kan være forsinket vekst, mage/tarmproblemer, vektøkning, mer labilt eller dårlig humør for å nevne noe. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7963-spm-til-legenestoffskiftefeil-hos-barn8%C3%A5r/#findComment-38331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.