Gå til innhold

Spm. til legene:Stoffskiftefeil hos barn(8år)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ei datter på 8 år som for en liten stund siden var innlagt på sykehuset her vi bor grunnet en utredning, og det ble i den sammenheng tatt noen blodprøver av henne, og i dag mottatok vi et brev fra vår faste lege hvor det står at sykehuset ber om at Stoffskifteprøvene sjekkes, da de var i "grenseland"

Jeg har mottatt en rekvisisjon til poliklinikken hvor

det er avhuket på flg.: Trijodthyronin (T3) , Thyroxin (T4), Fri-thyroxin (f-T4), TSH samt Thyreoidea antistoff

++++++++++

I brevet fra legen står det at dette med stoffsikifte i grenseland ofte ikke betyr noe, men bør sjekkes, men det er jo tydelig at det faktisk er noe som kan være feil siden vi blir bedt om å sjekke dette, og hva kan i så fall dette være?

Jeg er helt klar over at det selvfølgelig ikke kan svares på dette konkrete tilfellet sånn uten å vite noe mer, men hva kan generelt være feil når det er noe med stoffskifte på så små barn?

Jeg er faktisk litt bekymret for dette, og håper å få et svar på hva dette kan bety, man er jo ofte redd for ting en ikke føler at en har helt kontroll på.

Kjempetaknemlig for svar :o)

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til AnnX

Når stoffskifte blir målt i "grenseland" er det naturlig at dette sjekkes påny, spesielt fordi din datter er under utredning. Jeg antar da at stoffskifte var i nedre del av referanseområdet. Lavt stoffskifte kan oppstå pga en virusinfeksjon i skjoldbruskkjertelen (da ofte forbigående). Det sees også i langt mer sjelden grad ved såkalt "autoimmun sykdom" hvor kroppen "angriper seg selv".

Symptomer på lavt stoffskifte hos barn kan være forsinket vekst, mage/tarmproblemer, vektøkning, mer labilt eller dårlig humør for å nevne noe.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...