Gå til innhold

gravid


fiolett

Anbefalte innlegg

er gravid i uke 39, har fått tilbakefall av en depresjon/angst som jeg fikk for 3 år siden. Har nå vært langt nede i 3 uker. Har det grusomt innvendig selv om jeg ser frem til å få baby. Hvordan påvirker dette barnet i magen? Hvordan vil jeg takle en fødsel når jeg er så "Sliten" i nervene? Prata med lege om det, han gav meg henvisning til psykolog og mente at jeg ikke kunne gjøre noe annet før barnet er født. Trenger bare noen å snakke med, sa han. Har bare samboeren min å snakke med, han er helt utslitt av maset mitt, sier at han selv blir deppa av dette. HVA skal jeg gjøre? For tre år siden fikk jeg seroxat for depresjonen, det hjalp meg enormt. Jeg ble "frisk". Gravididteten var grunnen til at jeg slutta på tabelettene. Legen sa at seroxat ikke kan brukes når jeg ammer, stemmer dette? Hvordan skal jeg takle alt dette, det gjør så vondt inn i meg...det eneste jeg klarer å tenke på er dumme ting som jeg gjorde for henholdsvis 10 og 4 år tilbake. Samboeren min sier at det bare er bagateller og det mente jeg også tidligere, og mens jeg gikk på seroxat. Hvorfor er jeg blitt sånn igjen? Håper på svar snarest da jeg blir GAL av å ha det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jodie

Slapp av, du TRENGER jo ikke å amme barnet ditt... Jeg måtte la være å amme nr. 2 pga store doser betennelsesdempende medisiner, og han er akkurat like perfekt og frisk som andre barn.

Det er selvfølgelig best om du klarer å få orden på problemene dine uten medisiner, men jeg tror at for oss som virkelig SLITER med noe, fysisk eller psykisk; er det best for både oss selv og barna om vi prioriterer egen velvære... Tenker du som meg er du på bedringens vei rett etter fødselen, om en ukes tid altså. Og du skal se at du får koooost deg masse med det lille nurket ditt, selv om det skulle bli et flaskebarn...

Lykke til - klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes antidepressiva som gir minimalt med bivirkninger for barnet i magen, i hvertfall sammenlignet med det å ha en ikke-frisk mor. Psykiaterern her (NHD) vil sikkert kunne svare deg på dette.

Ang. amming, så får du og legen din sammen finne ut om det er best å ta medisiner og amme, eller om det beste er å gi barnet morsmelkerstatning. Selvsagt er det aller beste for barnet morsmelk, men kan man ikke gi dette, er erstatning et veldig godt alternativ. Det er også noen fordeler ved erstatning, blant annet at far kan gi mat like mye som mor, og det styrker forholdet mellom far og barn, og gir mor mer frihet mht. søvn og å kunne gå ut uten barn noen timer.

Ikke minst for en med problemer som dine, kan det at far kan ta en større del av mat&stell være veldig positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Etter min mening er det ikke noe i veien for at du kan begynne med Seroxat igjen. Synes du snarest sammen med mannen din skal diskutere dette med legen din og en psykiater.

Om du bler litt nedover dette forumet, kan du lese innlegget med tittelen Cipramil og amming.

Det som står der, gjelder også for Seroxat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...