JKB Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Jeg har en far (66 år) som nå er innlagt på sykehus med svimmelhet, litt synsforstyrrelser og smerter i hode, nakke og skulder. Har var også innlagt i november 2001 med angina, og etter mye krangling med legen, de stilte diagnose halsbrann ettersom de ikke fant noe bevis på angina, ble han sendt til hjerte katerisering (lav prioritet, ventet 4 1/2 mnd). 6 dager senere hadde han bypass. (april 2002). 4 årer inn til hjertet, hadde kun 30 % gjennomstrømning før operasjonen, ikke noe særlig forkalket men årene var klappet sammen (trekkspill?). Den var vellykket. Fikk blodpropp i foten noe senere, men den ble behandlet og han kom seg fint etter operasjonen. For en mnd siden ble han svimmel, og fikk sterke smerter i nakke, skulder og litt hodesmerter. Har ikke hørt noe smell i hodet. Går på blodfortynnende etc. etter hjerteop. Har alltid hatt litt høyt blodtrykk. Har siden det gått svimmel, og blitt kastet mellom leger ettersom ingen er interessert i å gjøre noe annet enn å skrive ut smertestillende. For to dager siden ble det så galt at han ble innlagt. Han var før aktiv, spiser ikke kjøtt, har aldri røykt eller drukket og ingen familiesykdommer. Kan nå verken kjøre bil eller noe, sitter i en stol med livet mer eller mindre ødelagt. Er ellers oppegående, har ingen taleproblemer eller skjevheter. Forstår alt som skjer rundt han. Har dårlig blodsirkulasjon, og kalde føtter, fingre etc. Han har også hatt en op i skulderen for fire år side etter at han rev av noen leddbånd etc., og denne var ikke særlig vellykket. Høyre armen fungerer ikke særlig godt, og hadde episoder med svimmelhet etter dette. Legen som utførte operasjonen er ikke særlig behjelpelig for å si det mildt. Han venter på time der, har ventet i månedsvis (Hagavik sykehus, Os). Han har også mer eller mindre konstant hevelse i skulderen etter operasjonen, og har bruskdannelse. Status: Har i går hatt CT av hode, bihuler. etc. ettersom de trodde det kunne være bihulebetennelse. Har gått på penicillin og lign siste mnd. Fant ingenting galt på CT, blodårer etc. så bra ut visstnok. Jeg får ikke vite noe ettersom legen nekter å snakke med pårørende, alt må gå gjennom min far og han spør ikke om så mye ettersom han egentlig ikke vet hva han skal spørre om. Nå skal han ligge et døgn på blodtrykksmåling. Mine spørsmål er: Kan noe i skulderen presse på nerver eller blodårer og føre til mindre blod/oksygen tilførselen til hodet? Ser de problemer med hals/nakke pulsårer på CT? Kan blodgjennomstrømningen til/fra hode måles? Han har tatt MRI av hode og skulder for et år siden, det var visstnok fint. Har leger erfaring nok til å tolke disse bildene? Jeg er litt fortvilet, med tanke på min erfaring fra sist gang, og har ingen tiltro til sykehuset (Haraldsplass Bergen) Kan jeg insistere på at han blir overført til Haukeland sykehus? Hadde ikke jeg nektet å godta legenes diagnose i november i fjor, hadde han hatt et infarkt ifølge kirurgen som opererte. Legene ba om unnskyldning. Jeg er gravid, i mer enn full jobb, og kjenner at dette blir nok nå. Syns det er galt at jeg må kjempe med legene oppi alt dette. Hva bør/kan jeg gjøre? Fint om du kunne svare så snart som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79825-bypass-svimmelhet-og-blodoml%C3%B8p/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Svar til JKB. Hvis du og din far er på god talefot og han er interessert i at du ivaretar hans interesser, bør du be om en konferanse med den/de leger som har vært sentrale i undersøkelsene og vurderingen av din far. Til disse samtalene bør din far være med, forutsatt at han er i stand til det. Det burde være enkelt å få en forståelig forklaring på hva som er funnet og hvilke diagnoser/overlegninger man sitter igjen med. Avtale om slik konferanse bør kunne skje omgående, uten henvisning til at epikrise (rapport) er sendt til fars fastlege/henvisende lege. Hvis undersøkelsene er initiert av sykehusets leger, blir konferansen å anse som en utskrivningssamtale. Hvis du ikke får respons på en slik henvendelse, bør du skrive brev til avdelingens administrative overlege og be om at samtalen skal finne sted raskt. Forutsetningen for alt dette er at din far er enig og at han bemyndiger deg til å tale på hans vegne. Dine konkrete spørsmål er lett å svare på : Skulderlidelser vil ikke kunne ødelegge for sirkulasjonen til hjernen. Derimot vil nervestimulering i skulder/arm-regionen kunne få effekter i hodet. Det er imidlertid lite sannsynlig at slike forhold er aktuelle hos din far. Spesiell CT-teknikk kan gi meget gode bilder av pulsårene som fører til hjernen, både av årer som går i bakre skallegrop (fra nakken), og de pulsårer som går fortil på halsen. Måling av slik blodtilførsel er kvantitativt noe vanskeligere, og er ikke vanlig å måle i denne sammenhengen. De leger som arbeider med CT og MR-teknikker er vanligvis godt skolert for denne virksomheten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79825-bypass-svimmelhet-og-blodoml%C3%B8p/#findComment-422382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JKB Skrevet 5. november 2002 Forfatter Del Skrevet 5. november 2002 Svar til JKB. Hvis du og din far er på god talefot og han er interessert i at du ivaretar hans interesser, bør du be om en konferanse med den/de leger som har vært sentrale i undersøkelsene og vurderingen av din far. Til disse samtalene bør din far være med, forutsatt at han er i stand til det. Det burde være enkelt å få en forståelig forklaring på hva som er funnet og hvilke diagnoser/overlegninger man sitter igjen med. Avtale om slik konferanse bør kunne skje omgående, uten henvisning til at epikrise (rapport) er sendt til fars fastlege/henvisende lege. Hvis undersøkelsene er initiert av sykehusets leger, blir konferansen å anse som en utskrivningssamtale. Hvis du ikke får respons på en slik henvendelse, bør du skrive brev til avdelingens administrative overlege og be om at samtalen skal finne sted raskt. Forutsetningen for alt dette er at din far er enig og at han bemyndiger deg til å tale på hans vegne. Dine konkrete spørsmål er lett å svare på : Skulderlidelser vil ikke kunne ødelegge for sirkulasjonen til hjernen. Derimot vil nervestimulering i skulder/arm-regionen kunne få effekter i hodet. Det er imidlertid lite sannsynlig at slike forhold er aktuelle hos din far. Spesiell CT-teknikk kan gi meget gode bilder av pulsårene som fører til hjernen, både av årer som går i bakre skallegrop (fra nakken), og de pulsårer som går fortil på halsen. Måling av slik blodtilførsel er kvantitativt noe vanskeligere, og er ikke vanlig å måle i denne sammenhengen. De leger som arbeider med CT og MR-teknikker er vanligvis godt skolert for denne virksomheten. Min far er utskrevet, de fant ingenting og har ingen forslag om hva som bør gjøres nå. Jeg har imidlertid funnet ut at Haukeland sykehus har en avdeling som forsker på svimmelhet og sykdommer relatert til dette, jeg må prøve å få han henvist der. Han venter på time for å få ny evaluering av skulder skade. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79825-bypass-svimmelhet-og-blodoml%C3%B8p/#findComment-422559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.