kiwien Skrevet 28. oktober 2000 Del Skrevet 28. oktober 2000 For litt over 5 uker siden fikk jeg feber, hodepine, halsvondt og forkjølelse og var derfor hjemme fra jobb et par dager til feberen slapp taket. Hanglet meg gjennom dagene, men kontaktet lege da jeg etter 3 uker fortsatt var forkjølet og hadde vondt i halsen (i tillegg var jeg hes/stemmeløs). Ingen bakteriell infeksjon ble funnet - måtte være virus. Da jeg hadde veldig såre/tørre slimhinner i halsen, ble jeg bedt om å ta 4 doser Pulmicort Turbohaler pr dag fordi virusinfeksjonen kunne være forverret pga at jeg er allergiker (pollen). Ble sykmeldt i 4 dager for å ta det med ro og bli frisk. Uka etter (4 uker etter at jeg først ble syk) var jeg fortsatt dårlig - like tett, hostet opp slim/klyser og kontaktet legen igjen. Svar på blodprøver fra uken før: "tomme" jernlager (verdi under 4). Beskjed om å "pøse" på med jern. Sykmeldt en uke til... Ba i tillegg om allergiprøver for å utelukke allergi for katten min. Nå, etter 5 uker sitter forkjølelsen fortsatt i, hoster fremdeles opp klyser, men er blitt bedre mht sår hals. Føler at jeg hverken er helt syk eller helt frisk, men noe midt i mellom... Dette ble lang historikk, men kan jernnivået mitt gjøre at jeg ikke blir frisk? Har aldri vært syk så lenge før. Synes legen kun er villig til å sykmelde meg uten å finne årsaken til at jeg er syk så lenge. Hvis dette skulle være allegi mot katten min, burde jeg ikke da være BEDRE etter å ha tilbrakt natten i en etasje hvor katten ikke har tilgang? Jeg er faktisk verst om morgenen. Hva kan grunnen være til at jeg har så lite jernlager? Fødte en datter i oktober 99. Pga blodtap ved fødselen hadde jeg blodprosent på 5,8 og lite jern etter fødselen. Tok jern i et par/tre mnd og tok nye blodprøver som da var helt fine. Har enda ikke fått igjen menstruasjonen (selv om jeg sluttet å amme for 8 mnd siden) så jernet forsvinner ikke der heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7985-virus-i-over-5-uker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 29. oktober 2000 Del Skrevet 29. oktober 2000 Til kiwien Det er trolig sammenheng mellom en slik langvarig infeksjon og lave jernlagre. Du går nærmest på "reservetanken" og immunsystemet ditt bruker lengre tid. Infeksjonen som sådan er trolig gått over, men restitusjonsfasen tar lang tid. Det behøver ikke være noen spesifikk årsak til din jernmangel, men vi vet at endel ammende kvinner i og etter denne fasen har problemer med sine jernlagre, selv om de har tatt noe jern underveis. Det kan også hende at du har problemer med jernresorpsjon fra tarmen. Allergi kan også være en årsak til at infeksjonen henger lenger i. Hvis du har allergi overfor katt, burde symptomene i hvertfall bli noen bedre når du holder deg borte fra katten. Jeg synes du bør diskutere saken påny med legen din. Inntil videre anbefaler jeg ihvertfall at du tar jern. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7985-virus-i-over-5-uker/#findComment-38382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.