Gjest jerri Skrevet 29. oktober 2000 Del Skrevet 29. oktober 2000 har en hvilepuls på ca 44. blodprosenten er 93. trener hver dag. Er dette bra? Lurer også på hvordan man forstår resultatene av blodtreyysmålinger, hva betyr f.eks 60/100 o.l.?? I juni var blodprosenten min rundt 75. Da var jeg også 10 kg lettere enn nå (var undervektig altså). Hvordan kan blodprosenten min ha steget siden da? Har dette noe med det du spiser å gjøre?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7992-puls-blodprosent/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 29. oktober 2000 Del Skrevet 29. oktober 2000 Svar til Jerri. Hvilepuls på 44 finner vi oftest hos personer som er godt (aerobt) trenet, d.v.s. kondisjonstrening. Blodprosenten er generelt noe høyere hos menn enn kvinner, men 93 % er innenfor normalområdet for begge kjønn. Vi angir nå blodprosenten mer som antall gram blodfarvestoff pr. 100 ml blod. 93 % vil være ca. 13,5 gram / 100 ml. En blodprosent på 75 er definitivt lite. (Husk at målefeil kan være årsak til variasjoner i overkant av 10 %, avhengig av mange forhold, bl.a. kalibrering av apparatet). Våre blodverdier er avhengig av vår næringstilstand og inntak av mineraler og vitaminer. Spesielt er jerninntaket avgjørende for bloddannelsen. Vi har hos endel idrettsfolk sett varierende grad av feilernæring, smat tendens til jernmangel, hvilket igjen har ført til blodmangel hos noen av dem. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7992-puls-blodprosent/#findComment-38490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.