Gå til innhold

Om lensmannen fra DETNYE-saken..

Anbefalte innlegg

Det er trist at man ikke kan diskutere sak, og ikke person.

Jeg har slett ikke sagt at det ville være best om alle var like stygg som jeg. Problemet er jo ikke den som blir voldtatt, men den som voldtar. Håper vi kan være enig om det, iallfall - uten å måtte komme med ufine antydninger.

Jeg tok dette med av e n enkel grunn: siden jeg selv ikke er i risikosonen for å bli voldtatt, kunne det kanskje synes merkelig at jeg uttalte meg. Men jeg er altså i risikosonen for å kunne bli utsatt for alvorlige fysiske overgrep. Og tonen din overfor meg, kan vel tyde på at jeg synes å være et lett offer også for psykisk terror.

Men om vi holder oss til saken: nettopp fordi jeg vet at det fins mennesker i samfunnet som av ulike grunner kan være skadelig for meg, tar jeg mine forholdsregler. Jeg vil nemlig unngå problematikken, ikke oppsøke den - og som en martyr fremstå som offer.

Det bør ikke forhindre at man ser på muligheter for bedre vakthold. Det er trist at en skal måtte føle seg truet og/eller utrygg i samfunnet.

Og det burde være alle menneskers rett å kunne ferdes trygt ute - også nattestider. Men så lenge samfunnet ikke er uten kriminalitet, så lenge mennesker har frihet til å utføre en kriminell handling, så må vi alle ta våre forholdsregler.

Jeg tror det var det som var kjernen i det lensmannen ville si.

Og jeg går ut fra at vi alle ønsker færre voldtekter og andre (fysiske/psykiske) overgrep.

M.

"Jeg tok dette med av e n enkel grunn: siden jeg selv ikke er i risikosonen for å bli voldtatt, kunne det kanskje synes merkelig at jeg uttalte meg."

Jeg skulle gjerne visst hvem som er i risikosonen. Gud, så enkelt det hadde vært å forebygge da! "Det skjer ikke meg"-teorien er ganske dum...

"Men jeg er altså i risikosonen for å kunne bli utsatt for alvorlige fysiske overgrep."

Er det ikke nettopp det en voldtekt er da? Et avlorlig fysisk overgrep, som faktisk er så alvorlig at det også ødelegger psyken.

Fortsetter under...

Det er trist at man ikke kan diskutere sak, og ikke person.

Jeg har slett ikke sagt at det ville være best om alle var like stygg som jeg. Problemet er jo ikke den som blir voldtatt, men den som voldtar. Håper vi kan være enig om det, iallfall - uten å måtte komme med ufine antydninger.

Jeg tok dette med av e n enkel grunn: siden jeg selv ikke er i risikosonen for å bli voldtatt, kunne det kanskje synes merkelig at jeg uttalte meg. Men jeg er altså i risikosonen for å kunne bli utsatt for alvorlige fysiske overgrep. Og tonen din overfor meg, kan vel tyde på at jeg synes å være et lett offer også for psykisk terror.

Men om vi holder oss til saken: nettopp fordi jeg vet at det fins mennesker i samfunnet som av ulike grunner kan være skadelig for meg, tar jeg mine forholdsregler. Jeg vil nemlig unngå problematikken, ikke oppsøke den - og som en martyr fremstå som offer.

Det bør ikke forhindre at man ser på muligheter for bedre vakthold. Det er trist at en skal måtte føle seg truet og/eller utrygg i samfunnet.

Og det burde være alle menneskers rett å kunne ferdes trygt ute - også nattestider. Men så lenge samfunnet ikke er uten kriminalitet, så lenge mennesker har frihet til å utføre en kriminell handling, så må vi alle ta våre forholdsregler.

Jeg tror det var det som var kjernen i det lensmannen ville si.

Og jeg går ut fra at vi alle ønsker færre voldtekter og andre (fysiske/psykiske) overgrep.

M.

kjære mislykket

jeg ble så trist når jeg leste innlegget ditt.

Er det slik at du er stygg eller er det noe du føler pga. alt du har vært igjennom iløpet av livet.

Forhåpentligvis er det ikke noe du har fått høre av andre?

Skulle ønske du hadde sluppet å tenke slik du gjør.

Kanskje du bør eller kan prøve å jobbe litt med selvbilde ditt. Se deg i speilet og smil, for bak smilet er det en kjekk person.

klemmer fra ei normalt utseende.

Gjest mislykket

"Jeg tok dette med av e n enkel grunn: siden jeg selv ikke er i risikosonen for å bli voldtatt, kunne det kanskje synes merkelig at jeg uttalte meg."

Jeg skulle gjerne visst hvem som er i risikosonen. Gud, så enkelt det hadde vært å forebygge da! "Det skjer ikke meg"-teorien er ganske dum...

"Men jeg er altså i risikosonen for å kunne bli utsatt for alvorlige fysiske overgrep."

Er det ikke nettopp det en voldtekt er da? Et avlorlig fysisk overgrep, som faktisk er så alvorlig at det også ødelegger psyken.

Jeg forsøkte å si at selv om jeg ikke er i risikogruppen for å bli voldtatt, så er jeg svært utsatt for hån, spott og ANDRE former for psykiske/fysiske overgrep.

De fleste mennesker er i en situasjon hvor de kan bli utsatt for overgrep. Men du er kanskje (?) enig om at visse grupper er mer utsatt for voldtekt enn andre... skulle jeg tro. Iallfall ifølge faglitteraturen innen såkalt kriminologi.

Håper dette kan tjene som en ytterligere presisering.

M.

Gjest mislykket

kjære mislykket

jeg ble så trist når jeg leste innlegget ditt.

Er det slik at du er stygg eller er det noe du føler pga. alt du har vært igjennom iløpet av livet.

Forhåpentligvis er det ikke noe du har fått høre av andre?

Skulle ønske du hadde sluppet å tenke slik du gjør.

Kanskje du bør eller kan prøve å jobbe litt med selvbilde ditt. Se deg i speilet og smil, for bak smilet er det en kjekk person.

klemmer fra ei normalt utseende.

Synes du skal ha stor takk siden du istendenfor å møte meg med hån og spott, strekker ut ei hand å halde i.

Tusen takk!!

Skal tenke over det du skriver.

-----{-@

M.

Kom akkurat heim igjen nå, og ser at innlegget mitt har fått mange innlegg etter seg. DET VAR IKKJE MENINGEN!

Poenget med å legge inn linken her, var at dere skulle se at saken diskuteres utenfor DOL også - òg hvor dere har mulighet til å gi deres meninger, utenom her....

Trist å se at "debatten" kom opp igjen...

Det var ikkje det eg hadde tenkt!

var ikke meningen å ha en nedlatende tone i innlegget ovenfor. Men jeg klarer ikke helt å se at det er noen som har en større risiko enn andre for å bli voldtatt eller utsatt for andre typer seksuelle overgrep. Ihvertfall ikke hvis det var utseende du siktet til, eller oppførsel. Blandt de som blir utsatt er det både smellvakre, stygge, lange, korte, overvektige, tynne, blonde, brunetter, friske og sunne, handicappede, ungdom, voksne, mobbeofre, og klassens kuleste, jenter med dårlig rykte, eller uskyldige jenter som aldri engang har kysset noen. Og man trenger ikke å oppføre seg på noen spesiell måte for å oppleve noe sånt heller. Det er ikke alle som har blitt voldtatt av noen de har blitt med hjem etter en fuktig bytur, eller av en som de har flørtet med. De aller fleste voldtekter blir utført av noen offeret kjenner, en de er trygg på... En venn, en venns far, en venns kjæreste, en onkel eller kanskje en lærer.

Det jeg mener, er at man bør være forsiktig uansett hvem man er... Og selvom man er forsiktig, så kan man ikke garantere at det ikke skjer.

Så brutal er dessverre virkeligheten...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...