Gå til innhold

akutt pancreatitt

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 45 år, som to ganger i løpet av ca. 1 år er innlagt på sykehus med akutt pancreatitt.Ingen av gangen ble det funnet årsak til hvorfor jeg ble syk. Nå, ca. 4 uker etter siste innleggelse, er alle blodprøvene og ultralyd/CT-bildene normale. Jeg er i god form, slank og nyter lite eller ingen alkohol.Jeg har ikke galleproblemer eller andre ting som kan settes i sammenheng med sykdomsanfallene. Jeg skal i MR-røngten om 3 uker, men er forespeilet at de ikke finner noe der heller. Derfor beveger jeg meg ut på nettet for å finne årsaker til sykdommen, i første rekke ønsker jeg tips om andre årsaker til akutt pancreatitt. På forhånd takk! bewilla

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7997-akutt-pancreatitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til bewilla

Infeksjoner i pancreas eller bukspyttkjertelen har ofte sammenheng med problemer fra gallesystemet og alkoholmisbruk.Mulige forstyrrelser i viktige enzymbalanser, her kan nevnes lipase(en fettspalter) og amylase. Andre årsaker kan være trang utførselsgang til tynntarmen, forhøyede fett- og kolesterolnivåer, magesår, problemer med i kjertel rundt skjoldbruskkjertel(parathyroidea- som regulerer bl.a. Calciumnivå) eller ved bruk av mye Kortison.

Håper dette "hjalp" noe!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7997-akutt-pancreatitt/#findComment-38530
Del på andre sider

Til bewilla

Infeksjoner i pancreas eller bukspyttkjertelen har ofte sammenheng med problemer fra gallesystemet og alkoholmisbruk.Mulige forstyrrelser i viktige enzymbalanser, her kan nevnes lipase(en fettspalter) og amylase. Andre årsaker kan være trang utførselsgang til tynntarmen, forhøyede fett- og kolesterolnivåer, magesår, problemer med i kjertel rundt skjoldbruskkjertel(parathyroidea- som regulerer bl.a. Calciumnivå) eller ved bruk av mye Kortison.

Håper dette "hjalp" noe!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Til Dr.Knut-Erik Ånensen.

Tusen takk for raskt svar. Nå har jeg i alle fall opplysninger som skal til for å begynne letingen etter svaret.Siden jeg ikke har alkohol eller galleproblemer,har jeg faktisk vært inne på tanken på "enzym-teorien". Har en bror som er forsker på enzymer (et helt annetfelt !!!), og jeg har gitt han i oppdrag å finne så mange opplysninger som mulig. Men foreløpig har jeg ikke hørt noe fra han. Hva er symptomene ut over akutt pancreatitt? Jeg har for flere år siden kuttet ut bl.a. melk,sjokolade, desserter,krem,grøt o.s.v. idet jeg har "syden-mage" stort sett hele året. Kan dette ha en sammenheng?

Med takknemlig hilsen bewilla

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7997-akutt-pancreatitt/#findComment-38549
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Til Dr.Knut-Erik Ånensen.

Tusen takk for raskt svar. Nå har jeg i alle fall opplysninger som skal til for å begynne letingen etter svaret.Siden jeg ikke har alkohol eller galleproblemer,har jeg faktisk vært inne på tanken på "enzym-teorien". Har en bror som er forsker på enzymer (et helt annetfelt !!!), og jeg har gitt han i oppdrag å finne så mange opplysninger som mulig. Men foreløpig har jeg ikke hørt noe fra han. Hva er symptomene ut over akutt pancreatitt? Jeg har for flere år siden kuttet ut bl.a. melk,sjokolade, desserter,krem,grøt o.s.v. idet jeg har "syden-mage" stort sett hele året. Kan dette ha en sammenheng?

Med takknemlig hilsen bewilla

Problemene kan også være fordøyelse av feks.fet mat,men siden du er restriktiv med dette,vil du kanskje ikke ha det problemet.Generelt vil avføringsmønstret kunne endres.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7997-akutt-pancreatitt/#findComment-38722
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...