Gå til innhold

Svangerskapsdepresjon?


Gjest I ubanlanse for tiden

Anbefalte innlegg

Gjest I ubanlanse for tiden

Jeg er gravid, det går helt fint, men jeg er så mye lei meg for tiden. Det er helst mannen min som forårsaker tårene, men jeg ser jo at han oppfører seg minst så bra som en ektemann bør.

Jeg hatt perioder med "tungsinn" helt siden jeg var barn, jeg har skadet meg selv ved en del anledninger, men aldri livstruende.

Nå for tiden går det ut over ungene mine at jeg er så irritabel og "sårbar", og jeg hever stemmen for ingenting, og er ikke alltid like rasjonell. Og selv om "mitt egentlige jeg" er tilstede, så klarer jeg ikke å la være.

I dag har jeg sikkert grått i flere timer, og når jeg tenker på hvor kjipt det er overfor resten av familien, får jeg så dårlig samvittighet at jeg må grine litt til.

Jeg har intet forhold til den ufødte ungen (er halveis i sv.skapet) og min vanlige redsel om å dø fra barna mine har snudd til at det sikkert hadde vært best for dem at jeg ikke var her. Og jeg vil ikke at det skal være sånn!

Jeg skal snart til legen igjen, men jeg har veldig lite lyst å ta opp disse tingene med henne.

Er det noe som heter svangerskapsdepresjon? Finnes det en trøst i at det vil gå over? Er det noe jeg kan gjøre - uten å prøve å stramme meg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er noe som heter svangerskapsdepresjon. En norsk studie har vist at trening kan lette svangerskapsdepresjon, så hvis du har mulighet til å trene lett noen ganger i uken så kan det kanskje være noe?

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LTS.Vis_Seksjon?vp_SEKS_ID=494284

http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=2769

http://www.google.com/search?hl=no&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=svangerskapsdepresjon&lr=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Madam

Hei! Som gravid medsøster fikk jeg lyst til å svare på innlegget ditt.

For det første så er man i en ekstra sårbar situasjon når man er gravid. Opplevde da jeg gikk gravid første gang at følelsene lå "utenpå" huden, det var fryktelig slitsomt.!

Det trenger ikke være noe unormalt med at man er ekstra følsom, sårbar , irritabel eller tar lett til tårene!!

Men har man tidligere slitt med depresjoner-psykiske problemer er man litt ekstra utsatt under svangerskap og barsel.

Jeg ville ha nevnt det for legen/jordmoren min. Dette har de hørt fra andre gravide tidligere. Og jeg vil tro det vil føles lettere for deg å kunne dele disse tankene du har med noen. Ikke minst mannen din!

Du skal jo fungere nå mens du er gravid, sammen med resten av familien og ikke minst etter fødselen.

...Så ta vare på deg selv..!

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...