Gå til innhold

Stjeler


Gjest KatteJenten

Anbefalte innlegg

Gjest KatteJenten

Hva kommer det av at en jente på 18 år, som bor hjemme, men tjener ca 5000 i månden, stjeler?

Eg er livred for å bli tatt, kan umuliug være spenningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ekslangfingret

Jeg stjal før, men har slutta.

Ble tatt til slutt, og det var grusomt flaut.

Jeg skammer meg så jeg rødmer bare jeg tenker tilbake på den tida jeg stjal. Stjal ikke av nød jeg, heller. Det var nok heller følelsen av å lure andre (trudde jeg var smart!) som gjorde at jeg stjal.

Den jeg lurte mest, var meg selv. For skamfølelsen er ennå sterk. Tror ikke jeg noen sinne kommer over at JEG virkelig STJAL i butikker!

Håper du greier å slutte.

Nå syns jeg det er skjønt å "slippe" å stjele. Det er stressende å skulle snike med seg ting uten å betale og uten at noen ser det. DESSUTEN ER DET UÆRLIG OG ULOVLIG. Og det gjør noe med sjølbildet ditt.

Så se til å slutte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ei god venninne som også har problemer med stjeling.

Da vi var på din alder stjal hun mest småbeløp og ting fra butikker, men hun begynte å stjele mer og mer. Nå har hun akkurat sona et år i fengsel pga denne uvanen og kom ut fra fengsel med to millioner kroner i gjeld. Stjålne penger som hun er dømt til å betale tilbake.. Av det hun stjal har hun ikke et øre igjen, alt er brukt opp på "tull" (nye pupper, feriereiser, klær osv.)

Det er vel ikke så lett å si akkurat hvorfor hun stjeler. Kanskje det har noe med en kjærlighetsløs barndom å gjøre, at hun stjeler for å kompensere for alt det hun ikke fikk av oppmerksomhet og kjærlighet da hun var liten. Jeg tror at det ligger andre problemer enn bare grådighet bak stjelingen ihvertfall. Hun sier at hun bare ikke kan la være.

Jeg vil anbefale deg å søke hjelp så ikke dette utvikler seg og kommer helt ut av kontroll for deg. Venninnen min kan ikke slutte å stjele, selv ikke etter å ha sona et år for det. :( Og dårlig råd pga gedigen gjeld har gjort hele livet hennes vanskelig for hun har ingen mulighet til å etablere seg og kjøpe sånt som andre har. Dermed blir det enda vanskeligere for henne å ikke stjele, hele lønna hennes hver måned går jo til å betale på gjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør kontakte en psykolog siden du er bekymret for aspekter ved din egen atferd, som du ikke klarer å forandre på.

Bare vit at det er mange der ute som har det slik som deg, uten at de skjønner grunnen. Det kan være veldig mange grunner til slik atferd som det er vanskelig å se selv uten hjelp utenfra. Alt fra vansker med å kontrollere impulser til trygghetsaspekter til personlighetsforstyrrelser, eller bare at du ønsker at "noe" skal skje.

Å kontakte psykolog er en hverdagslig sak, du kontakter fastlegen din og får en rekvisisjon. Bare husk at det kan ta en stund før du får time, avhengig av hvor du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...