Gå til innhold

Sex 1 år etter fødsel


Gjest Hetoja

Anbefalte innlegg

Gjest Hetoja

Hei!

Nå er det snart 1 år siden fødselen og sexlivet vårt er ikke eksisterende.

Jeg fikk et stort barn og ble klippet mye. Legen sydde med en sammenhengende sutur, det løsnet i den ene enden og alt raknet etter et par dager hjemme. Jeg måtte så til kontroll på KK 1-2 ganger i uken i 5 uker, så månedlig lenge. Grønnsåpebad(de sydde meg ikke på nytt) og hemorrhoider var svært lenge en stor del av hverdagen min. Jeg har fremdeles ikke sett på "arret"(tør ikke), men det kjennes liksom tynt ut og jeg føler at huden rundt skjedeåpningen er slappere på den ene siden. På den andre siden kjennes den sinnsykt stram og tynn ut. Jeg hadde også en hemorrhoide før fødselen, og nå føles det som om den er flyttet "langt" nedenfor analåpningen-som om den ikke står i sammenheng med den, men bare er en utvekst.

Jeg fikk en 12-ukers kontroll poliklinisk på KK, har ikke vært til primærlege eller annen gynekolog til GU etter dette.

Kan jeg være helt ødelagt nedentil? Hater nå hele underlivet mitt og ønsker meg sexlivet tilbake-hva bør jeg gjøre?

Takk(dette innlegget ble litt langt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Hetoja

Jeg kan trøste deg med at det gror utrolig fint i skjeden. Ofte har jeg etter at man har sydd store rifter i skjeden etter en fødsel tenkt at dette her blir da aldri bra. Til min overraskelse og glede ser jeg så ved kontrollen etter noen måneder at det har grodd seg til og er blitt veldig pent likevel. Grokraften i skjeden er enorm, kanskje fordi det er så mange blodkar. Jeg kan ikke forestille meg at du er ødelagt nedentil. Jeg synes du skal be om en kontroll på fødeavdelingen/gynekologisk avdeling hvor du har født og få dem til å vurdere deg. Så synes jeg du skal ta mot til deg og se i et speil, gjerne sammen med din mann så du blir fortrolig med forholdene og kan spørre legen konkret, om det er noe du synes ser rart ut. Hvis noe er helt galt, kan det lett korrigeres ved operasjon så du blir like fin- eller nesten da- som før fødselen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...