Gå til innhold

angrepillen


jente18år

Anbefalte innlegg

hei, lurte på noe om angrepillen: Dersom man har samleie fra fredag til søndag, men hopper av i svingen hver gang, og ser BORT fra sykdommer, dersom man tar pillen på søndag morgen da (innen 72timer)vil du da anse det for å være noenlunde trygt? og har det noe å si med antall samleier dersom man hopper av og er sikker på at man kan kontrollere det? setter pris på et svar, vet det er mange som lurer på det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok det skal være ganske så trygt ja. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør. Har det allerede skjedd, slik at du må på apoteket i morgen, eller vil du bare vite det slik at du kan kalkulere med å bruke angrepillen en annen gang? Hvis det er det sistnevnte håper jeg du tenker deg litt om, angrepillen er ikke prevensjon, dersom egget som utstøtes allerede er befruktet er faktisk angrepillen en slags abort! Og det skal man selvsagt ikke ta i tide og utide.

Bruk kondom eller begynn på p-pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå heller på rimi og kjøp deg en pakke kondomer du... Angrepillen er ikke trygt. Heller ikke det å hoppe av i svingen! Kondom er trygt... og du vil vel ikke bli gravid, når du bare er 18 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GorgonPlex

Jeg tror nok det skal være ganske så trygt ja. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør. Har det allerede skjedd, slik at du må på apoteket i morgen, eller vil du bare vite det slik at du kan kalkulere med å bruke angrepillen en annen gang? Hvis det er det sistnevnte håper jeg du tenker deg litt om, angrepillen er ikke prevensjon, dersom egget som utstøtes allerede er befruktet er faktisk angrepillen en slags abort! Og det skal man selvsagt ikke ta i tide og utide.

Bruk kondom eller begynn på p-pillen.

"....egget som utstøtes allerede er befruktet er faktisk angrepillen en slags abort!"

Nei vet du hva!!! Det er litt drøy å snakke om abort på dette stadiet. Det får da være grenser for å trekke denne grensen nedover. Når mener du at livet starter da - når du slukker lyset på soverommet...? Hva med alle de tusen som går med spiral - holder de på med kontinuerlig abortering..?

Det er greit at man skal ha et bevist og tilbakeholdende forhold til angrepillen - det er ikke prevansjon. Men å gi kvinner dårlig samvittighet fordi de bruker den - det er for drøyt...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrepillen kan brukes innen 72 timer etter samleie, med er tryggest innen de 12 første.

Du får nå kjøpt pillen reseptfritt på apotek, men det er mye billigere å få resept på p-pillen (1/2 år på p-pillen koster ca 160 kr, 4 tabletter angrepille ca 150 kr)

Angrepillen skal du bare ta 1 gang i mnd.

Jeg ville heller satset på noe som var mer sikkert, man kan være mer spontan med p-pillen trenger ikke bekymre seg så mye..

Lukke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Berthold Grunfeld, professor i psykiatri

Angrepillen kan brukes innen 72 timer etter samleie, med er tryggest innen de 12 første.

Du får nå kjøpt pillen reseptfritt på apotek, men det er mye billigere å få resept på p-pillen (1/2 år på p-pillen koster ca 160 kr, 4 tabletter angrepille ca 150 kr)

Angrepillen skal du bare ta 1 gang i mnd.

Jeg ville heller satset på noe som var mer sikkert, man kan være mer spontan med p-pillen trenger ikke bekymre seg så mye..

Lukke til

Ja, det stemmer, men mange har sterke reaksjoner på bruken av angrepillen ofrdi de oppfatter den som en form for meget tidligr abort. Dessuten gir den nok en del plagsomme bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skremmern

"....egget som utstøtes allerede er befruktet er faktisk angrepillen en slags abort!"

Nei vet du hva!!! Det er litt drøy å snakke om abort på dette stadiet. Det får da være grenser for å trekke denne grensen nedover. Når mener du at livet starter da - når du slukker lyset på soverommet...? Hva med alle de tusen som går med spiral - holder de på med kontinuerlig abortering..?

Det er greit at man skal ha et bevist og tilbakeholdende forhold til angrepillen - det er ikke prevansjon. Men å gi kvinner dårlig samvittighet fordi de bruker den - det er for drøyt...!!

Spiraler og angrepiller er til for å skrape vekk befruktet egg, eller hindre det i å feste seg i livmoren. Et egg som er befruktet er starten på et liv, og man snakker om ufrivillig abort, også når man mister ungen etter 4 uker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...