Gå til innhold

endometriose


chark

Anbefalte innlegg

Jeg skrev til deg for en stund siden angående smerter i magen, og du skrev tilbake at det muligens er endometriose. Det skremte meg litt, og jeg vet ikke hva jeg nå skal gjøre. Må jeg få det undersøkt hos en gynekolog, eller er det noe jeg bare må leve med uansett? Jeg visste ingenting om dette fra før, men har nå lest litt om det på nettet, ble bare skremt og litt forvirret. Hvis jeg har denne sykdommen, er det mulig å bli kvitt smertene? Hvis det ikke er denne sykdommen, vet du om noe annet det kan være? (stikkende kramper/irritasjon både generelt og noen ganger når jeg har sex. Ved samleie, press mot endetarm/rygg). Kan det være farlig?

Håper på oppklarende svar. Jeg er 22 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke gynekolog, men hvis du har smerter, og det kan være endometriose, hadde ikke _jeg_ ventet ett eneste sekund med å komme meg til legen, hvertfall!!!

Å vente med legebesøk fordi du har stilt spørsmålet her, er som å si til en av legen på DOL at "Jeg har vondt her, hva kan det være?".

Ikke ta noen sjanser med å få pålitelig svar her, men gå heller til gynekolog eller allmennpraktiserende lege så fort som mulig. Endometriose er en skummel tilstand.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gynekolog, men hvis du har smerter, og det kan være endometriose, hadde ikke _jeg_ ventet ett eneste sekund med å komme meg til legen, hvertfall!!!

Å vente med legebesøk fordi du har stilt spørsmålet her, er som å si til en av legen på DOL at "Jeg har vondt her, hva kan det være?".

Ikke ta noen sjanser med å få pålitelig svar her, men gå heller til gynekolog eller allmennpraktiserende lege så fort som mulig. Endometriose er en skummel tilstand.

Lykke til! :-)

Hei chark

ER ikke gynekolog,men jeg har endometriose selv,Og det er ikke farlig.Det finnes mange grader av endometriose.Noen er veldig plaget av smerter under menstruasjon,andre kjenner ikke så mye til plagene.Endometriose kan finnes mange steder-på eggledere,eggstokker,bukhinne osv.Dette vevet blør også under menstruasjon,og det kan oppstå blodfylte cyster.Som jeg har forstått det,kan det påvirke nerver som kan gi smerter andre steder i kroppen under menstruasjon.Selv har jeg vonde smerter i hø. skulder,på samme sted under hver mens. Det du bør vite om endometriose,er at det kan føre til ufrivillig barnløshet uten at man helt vet hvorfor.Selv strevde jeg i 8 år før jeg oppnådde å bli gravid gjennom prøverørbehandling.Jo lenger man venter med å bli gravid ,jo vanskeligere er det.Men det skal jo passe å få barn også.Tenk på det når du kommer i et stabilt forhold.Det finnes en forening for personer som har endometriose.Kontakt dem.Har dessverre ikke adressen.

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gynekolog, men hvis du har smerter, og det kan være endometriose, hadde ikke _jeg_ ventet ett eneste sekund med å komme meg til legen, hvertfall!!!

Å vente med legebesøk fordi du har stilt spørsmålet her, er som å si til en av legen på DOL at "Jeg har vondt her, hva kan det være?".

Ikke ta noen sjanser med å få pålitelig svar her, men gå heller til gynekolog eller allmennpraktiserende lege så fort som mulig. Endometriose er en skummel tilstand.

Lykke til! :-)

Hei Kosi!

Ville bare takke for beroligende innlegg. Håper det er du som har rett, fremfor Lothlorien. Jeg skal nemlig ut å reise et par uker og rekker ikke gå til legen før jeg kommer hjem. Det er jo ikke sikkert det er endometriose jeg har, men nå vet jeg hvertfall at det ikke haster så veldig med å få det undersøkt. Håper bar ikke det er noe annet jeg har, noe som kan være farlig... Vet du om noe annet som også kan gi slike magesmerter? Uansett; takk for innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kosi!

Ville bare takke for beroligende innlegg. Håper det er du som har rett, fremfor Lothlorien. Jeg skal nemlig ut å reise et par uker og rekker ikke gå til legen før jeg kommer hjem. Det er jo ikke sikkert det er endometriose jeg har, men nå vet jeg hvertfall at det ikke haster så veldig med å få det undersøkt. Håper bar ikke det er noe annet jeg har, noe som kan være farlig... Vet du om noe annet som også kan gi slike magesmerter? Uansett; takk for innlegget!

Hvis du bare har smerter under mens,og hver gang du har mens,så kan det høres ut som endometriose.Jeg ville nok kontaktet lege for å være sikker og for å utelukke andre sykdommer.Hvis du er bekymret,kan du jo få time hos allmenpraktiserende lege,og få en undersøkelse før du evt. reiser bort.Da kan du jo slappe mer av.Hvis du har smerter i magen utenom mens så ville jeg ha kontaktet lege uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bare har smerter under mens,og hver gang du har mens,så kan det høres ut som endometriose.Jeg ville nok kontaktet lege for å være sikker og for å utelukke andre sykdommer.Hvis du er bekymret,kan du jo få time hos allmenpraktiserende lege,og få en undersøkelse før du evt. reiser bort.Da kan du jo slappe mer av.Hvis du har smerter i magen utenom mens så ville jeg ha kontaktet lege uansett.

Hei igjen Kosi!

Jeg rekker ikke gå til legen før jeg reiser, drar i morgen tidlig. Har bestilt time hos gynekolog til dagen etter jeg kommer hjem. Jeg prøver å slappe av, regner med at det ikke er en hastesak, ettersom jeg har hatt disse smertene periodevis i flere måneder. Har fortalt allmennnlege om smertene, har vært på ultralyd, de fant ingen ting. Var også hos gynekolog pga cyste på eggstokken for et par mnd siden og hun fant heller ikke noe annet "feil". Smertene kommer IKKE kun ved menstruasjon, de bare kommer og går av og til. Så da er det kanskje ikke endom jeg har..? åh, jeg vet ikke jeg. Skal sjekke det når jeg er tilbake om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes ikke du skal la deg skremme for det er veldig vanlig og behøver ikke å gi større problemer. Det er ikke noen farlig sykdom. Kosi skriver et fornuftig innlegg, ikke bry deg om det Lothlorien skriver.

Jeg synes du skal bestille time for en undersøkelse, men det haster ikke. Hvis det er endometriose kan man enten forsøke å fjerne endometriosen ved laparoskopi ('kikkhullsoperasjon' i narkose) eller man kan gi deg hormonbehandling.

Du har fått henvisning til endometrioseforeningens hjemmeside, les mer og se om du gjenkjenner symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...