Gå til innhold

Alopesia areata

Anbefalte innlegg

snafus1365380408

Jeg har hatt alopesia noen år nå og utbruddene har blitt gradvis større for hver gang.Håret har alltid kommet tilbake etter en tid.Denne gangen har jeg fått fler flekker enn tidligere og jeg begynner å bli bekymret for om håret kommer tilbake. Har lest endel om dette på nettet men som kjent er det få metoder for å få håret tilbake. Leste et sted at det går an å ta små injeksjoner med kortison i hodebunnen,er dette noe dere har hørt om? Har også begynt å ta sinktabletter ettersom jeg har hørt det kan øke veksten.

I det store og hele leter jeg etter behandlingstips for dette og kunne trenger noen tips. Noe nytt på legefronten som kan hjelpe?

Er det forresten slik at areata ofte går over til totalis,altså at man mister alt håret?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80286-alopesia-areata/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Omkring en av tre som rammes av alopecia areata opplever at håret gror ut igjen i løpet av et år. Jeg kjenner ikke til at det finnes noen virkelig effektiv behandling av tilstanden (utover å se tiden an...). Påsmøring av eller injeksjon av kortsion omkring hårrøttene kan ha en viss effektiv ved avgrenset alopecia. Ved mer omfattende former er det lite å tilby av medikamentell hjelp. Man har forsøkt midler som benyttes i behandlingen av psoriasis (såkalt PUVA), men de fleste opplever liten effekten av dette.

Den hender at alopecia areata utivkler seg til mer omfattende former d.v.s. alopecia totalis (alt hodehår) eller universalis (alt kroppshår), men de aller fleste slipper dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80286-alopesia-areata/#findComment-421685
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...