jorna34 Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Hei jeg har nettopp fått vite at jeg har pco og ny oppdaget diabetes skal til Tromsø i desember for og ta sukkerprøver. Jeg er 33 år 164 høy og 93 kg. jeg har 4 barn fra før, fra 5,5 - 13 år. Hadde ingen problemer tidligere med å bli gravid. I 1996 tok jeg kontakt med lege da jeg hadde veldig uregelmessig menstrasjon, og etter en stund ble jeg henvist til gynekolog. Fra januar / februar 1997 og fram til nå har jeg gått jevnlig til gynekolog. Jeg har hatt flere kurer med clomivid/ pergotime har og tatt decadron i 8 mnd. Har også prøvd pregnyl uten hell, jeg har vært igjennom lapraskopi for ca 2 år siden. Og nå i juli tok jeg rønken. Etter det jeg forstår har jeg ikke tette eggledere, men jeg har ingen eggløsning, uønsket hårvekst, overvekt. Noe vann i kroppen bla. Det siste året har jeg hatt menstrasjonen regelmessig, men ingen eggløsning, jeg har også cyster. Så nå begynner jeg å bli lei, da jeg og min samboer har begge lyst på barn, han har ingen i fra før. Han skal levere sædprøve i november i tromsø på kvinneklinikken. Kan jeg ev. prøve metformin Jeg håper dere kan være til hjelp for oss. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8061-jorna34/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stein Vaaler Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Hei. Ut i fra det du forteller kan det hende at du har en tidlig form for type 2 diabetes hvor virkningen av det insulin du har i blodet er for dårlig. Dette kaller vi insulinresistens. Insulinresistens ser vi også ved overvekt og hos mange kvinner med PCO som blant annet har menstruasjonsforstyrrelser og nedsatt fruktbarhet. Metformin er et medikament som bedrerer insulinvirkningen og vil derfor senke blodsukkeret. Hos enkelte kvinner med PCO er det også mulig at fruktbarheten øker noe. Samtidig vil jeg understreke at vektreduksjon alene også vil kunne ha samme effekt. Du kan naturligvis prøve metformin men du må også diskutere dette inngående med din egen lege. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8061-jorna34/#findComment-39969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.