Gå til innhold

Bekterev

stavangerjente1365380410

Anbefalte innlegg

stavangerjente1365380410

Jeg har nylig fått beskjed fra en vikarlege om at jeg har en positiv blodprøve som indikerer at jeg har bekterev. Men nå mener fastlegen min at dette ikke er sannsynlig.

Jeg har masse hodepine, mye vondt i nakken (mye klikking) og endel vondt i korsryggen + seteknokene.

Skal til røntgen, men har forstått at sykdommen skal ha kommet svært langt for at de skal se noe der....

Er det noen som har noen råd til meg om hvordan jeg skal gå fram ?

Jeg er bare 23 år,og ønsker å bli kvitt hodepinene jeg har hatt i 5 år, og å få riktig behandling!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80696-bekterev/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blodprøven det er snakk om er sannsynligvis HLA-B27. Dette genet er positivt hos de aller fleste som har bekhterew(over 90%), men en stor del av befolkningen(10%) har positivt utslag uten å ha bekhterew. Prosenttallene er jeg usikker på, så ta dem med ei klype salt.

Så vidt jeg vet finnes det ingen blodprøve som kan påvise denne sykdommen. Den eneste måten å få en sikker diagnose på er ved hjelp av røntgenbilder, og da kun hvis du har skjelettendringer.

Det er mulig du også kan få diagnosen på grunn av symptomer, men altså ikke kun på grunnlag av en blodprøve.

Selv fikk jeg stilt diagnosen etter å ha slitt med symptomer i mange år, men det var først da røntgenbilder viste de typiske endringene at jeg ble henvist til revmatolog og fikk diagnosen.

Spør gjerne om det er noe som er uklart i innlegget, eller hvis det er noe annet du lurer på.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80696-bekterev/#findComment-423976
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...