gehau Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Jeg har nettopp vært igjennom en periode på 5 uker med kyssesyken. Jeg har begynt på å jobbe igjen for 3 uker siden og føler meg i bra form. Blodprøvene(leverprøvene) har normalisert seg. Men jeg vet at i en periode etterpå skal man holde seg unna alkohol,trening. Hvor lenge må jeg evt. holde meg unna. Hvilke råd kan dere gi meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80760-kyssesyke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 I utgangspunktet bør man ha minimum tre ukers treningshvile hvis man blir rammet av kyssesyke (mononukleose). Typiske symptomer er vondt i halsen, hovne kjertler og feber. Før man begynner å trene igjen skal disse symptomene ha opphørt fullstendig. I tillegg bør ledsagende slapphet være tilnærmet forsvunnet, og man må være motivert for å øke den fysiske aktiviteten. Kyssesyke påvirker leveren og milten som derfor hovner opp hos enkelte. Dette er sårbare organer som kan sprekke dersom de blir utsatt for et støt. Innen du tar opp igjen treningen bør du få bekreftet at eventuell hevelse i leveren eller milten din har forsvunnet. Dette kan en lege undersøke med rimelig sikkerhet ved å kjenne på magen din. Det er spesielt viktig dersom du driver kontaktsport eller annen idrett som medfører fare for dunk eller støt mot overkroppen. I tillegg skal blodprøver ikke lenger vise tegn til betennelse i leveren eller i kroppen for øvrig. Disse prøvene bør være i orden også før du eventuelt drikker alkohol. Når du begynner å trene, lønner det seg å starte forsiktig. Gi kroppen din tid til å gjenvinne styrke og kondisjon gradvis. Ettersom det er litt ulike synspunkter hvor tidlig man kan delta i fysisk trening etter at man har hatt kyssesyke, anbefaler jeg at du kontakter legen din for råd om hvordan du bør forholde deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80760-kyssesyke/#findComment-425753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.